22 - 03 - 2022
Fot. Pixabay

Polska: ile zbóż, kukurydzy i rzepaku?

Polska jest dużym producentem zbóż. Nie musimy obawiać się braku ziarna, kukurydzy, rzepaku czy ziemniaków. Raport zbożowy w Agrokonsument.pl

 

 

Niedawno pisaliśmy, że Ukraina produkuje rocznie ok. 25 mln ton pszenicy, 30 mln ton kukurydzy. Jest też największym producentem słonecznika na świecie – 17 mln t oraz eksporterem oleju słonecznikowego. Z powodu agresji przez Rosję, Kijów ma do wysyłki około 15 mln ton kukurydzy i 5 mln ton pszenicy.

 

Jak na tym tle wygląda Polska?

Ano – bardzo dobrze.

 

 

Zboża podstawowe: ponad 27 mln ton

 

Polska jest producentem netto zbóż: więcej ziarna wysyłamy w świat, niż produkujemy.

W 2021 r. zebraliśmy 27 mln ton zbóż podstawowych – bez kukurydzy. Samej tylko pszenicy za 2021 rok zebraliśmy ponad 11 mln ton.

 

Szerzej na ten temat piszemy w poniższym raporcie:

 

 

Polska: pszenicy i zbóż nam wystarczy

 

 

Rekordowy zbiór kukurydzy

 

 

W Polsce uprawiamy kukurydzę głównie na ziarno. Jest to areał ok. 1,1 mln ha. Przy średnim plonie ok. 7 ton z hektara, oznacza, że w 2021 r. zebraliśmy ponad 7 mln ton kukurydzy ziarnowej. Jest to do tej pory rekordowa ilość.

 

Nie ma więc co się obawiać o brak ziarna w Polsce. Tym bardziej, że obecnie na przednówku – bardzo duże ilości ziarna są jeszcze zgromadzone w gospodarstwach rolnych. Wiele z nich wstrzymuje się ze sprzedażą, licząc ciągle na zwyżkę cen.

 

Szerzej czytaj o tym:

 

Polska: rekordowy zbiór kukurydzy w 2021 r.

 

 

Rzepak: możemy kąpać się w oleju

 

 

Jeśli chodzi o rzepak, Polska, po Niemczech i Francji, zaliczana jest do grona największych producentów rzepaku w UE-27.  Nasze zbiory rzepaku w 2021 r. oszacowano na poziomie 3,2 mln ton, o około 2% wyższym niż w 2020 r.

 

Własnego rzepaku mamy sporo. Dlaczego jednak tak drożeje olej spożywczy w sklepach?

 

Przeczytasz o tym tutaj:

 

Polska: dużo własnego rzepaku i oleju

 

 

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: