09 - 05 - 2024
Fot. P. Łuczak, Agrokonsument.pl

Noc ciągników Claas: Xerion 12 i aksamitna łapa niedźwiedzia

Podczas oryginalnego nocnego show Claas zaprezentował serię swych najpotężniejszych ciągników serii Xerion oraz Axion. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

 

Na piaszczystym i krytym parkur zacnej stadniny koni Salio k. Łodzi wyjechały trzy ciągniki serii: Xerion 12.650, Xerion 5000 oraz Axion 960 Terra Trac – znany z napędu gąsienicowego na tylnej osi.

Największą uwagę przyciągał zwłaszcza model Xerion 12.650 – nowość zaprezentowana kilka miesięcy temu.

Przypomnijmy, że Xerion 12 odebrał już wiele istotnych wyróżnień:

  • Srebrny Medal Agritechnika 2023;
  • Tractor of the Year 2024 na targach Agritechnica;
  • Farm Machine 2024 w kategorii dużych ciągników;
  • AE50 Award – przyznaną w lutym 2024 r. przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierii Rolniczej i Biologicznej (ASABE).

 

W minionym miesiącu został nagrodzony również wyróżnieniem „iF Design Award 2024”.

Walory ciągnika docenili także rolnicy w Polsce podczas testów podczas jesieni 2023 r.

Xerion serii 12.650 udowodnił niskie spalanie na poziomie 9-13 litrów ON/ha przy pracy agregatem uprawowym o szerokości 9 m i głębokości 15-18 cm (wydajność 9 –11 ha/h). Gdy agrotechnika wymagała głębszej uprawy 25-33 cm, wydajność sięgała od 7 do ok. 9 ha/h, a spalanie wahało się w granicach 11,5-15,5 litrów ON/ha.

Na stanowisku gliniastym po burakach cukrowych: agregat 6 m ustawiony na 35 cm, spalanie 21 ON/ha i wydajność 5 ha/h.

 

Väderstad wprowadza płynny nawóz do siewnika punktowego Tempo

 

 

Koncepcja konstrukcji Xerion

 

Koncept ciągnika Xerion sięga 1992 r. Była to jedyna w swoim rodzaju maszyna o mocnym silniku, wydajnej skrzyni biegów i WOM, uniwersalna – by być nośnikiem narzędzi.

W 1998 r. Claas zaoferował pierwszy ciągnik gąsienicowy – przy współpracy z Challenger. W 2004 r. pojawił się nowy Xerion – 3300 o mocy 330 KM.

A 2011 r. Xerion jako pierwszy ciągnik na świecie przekroczył moc 500 KM.

W ciągu sześciu lat przed oficjalną prezentacją nowej serii ciągników Claas Xerion 12 (modele 12.590 i 12.650), testowano je intensywnie na roli w Europie i Ameryce Północnej. Konstrukcja ciągnika kryje w sobie:

  • koncepcję niskiej prędkości obrotowej 2.0;
  • solidną i łatwą w obsłudze przekładnię bezstopniową;
  • wydajną hydraulikę roboczą pracującą przy niskich obrotach silnika;
  • przestronną kabinę z niezakłóconą widocznością na wszystkie strony i czteropunktową amortyzacją;
  • opcję przeniesienia napędu przez wózki gąsienicowe Terra Trac.

 

Komisarz Wojciechowski zmiękcza Zielony Ład. Konferencja Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej

 

#Szczegóły koncepcji XERION: Siła trakcji

 

Za osiągi w zakresie trakcji odpowiada dopracowana sztywna rama, dwie skrętne osie, skrzynia bezstopniowa Cmatic i dwa rodzaje podwozia. W Europie można zamówić ciągnik Xerion serii 12 tylko i wyłącznie na wózkach gąsienicowych Terra Trac, ze względu na szerokość maszyny.

Każdy wózek wyposażony jest w odrębny układ smarowania i układ tłumienia drgań. Do ciągników Xerion serii 12 dedykowane są do wyboru dwie o szerokości gąsienic: 914 mm lub 762 mm. Świetnie przylegają do gleby – jak aksamitna łapa niedźwiedzia.

 

Brona talerzowa czy kultywator? Co wybrać przy niewielkim budżecie?

 

# Szczegóły koncepcji XERION: Siła zysku

 

Maszynę zasila 6-cylindrowy silnik marki Mercedes-Benz. Już w dolnym zakresie prędkości obrotowej silnika w przypadku Xerion 12.650 do dyspozycji jest moment obrotowy 3100 Nm. Pełna moc silnika jest osiągana przy minimalnym zużyciu oleju napędowego i 1600 obrotach/min.

Opcjonalne trzy pompy hydrauliczne tłoczą do 537 litrów na minutę. Bezstopniowa przekładnia Cmatic zapewnia efektywność i ekonomikę pracy. Uwaga: każdy fabrycznie nowy ciągnik Claas z przekładnią bezstopniową Cmatic jest objęty gwarancją Maxi Care Protect Cmatic na przekładnię bezstopniową na 5 lat lub 5000 godzin bez udziału własnego.

 

 

#Szczegóły koncepcji XERION: Siła wsparcia

 

Ciągnik Xerion wyposażony jest w system telemetryczny Machine Connect. To pozwala właścicielowi na kontrolę poziomu paliwa, lokalizacji, liczby godzin pracy i terminów przeglądów. Całość działa w czasie rzeczywistym. System Cemos podpowiada, jak najlepiej zbalastować i ustawić ciągnik do pracy z daną maszyną roboczą. Systemy elektroniczne sprzężone są z GPS i terminalem Cemis 1200.

Elektroniczne wsparcie jest w stanie zdiagnozować podzespoły maszyny, zawiadamiając właściciela i pobliskiego dealera o konieczności serwisu czy ewentualnej wymianie konkretnej części. Wymiana oleju silnikowego następuje rzadko, co 1000 godzin pracy. W osiach i rolkach olej wymienia się jeszcze rzadziej, co 2000 godzin pracy.

 

Adrian Hościło: pięć tysięcy ton zbóż w stalowych silosach Riela Polska

 

XERION autonomiczny

 

W pełni autonomiczny Xerion 12.590 TT pokazany został po raz pierwszy na targach Agritechnica 2023 w Hanowerze. Posiada funkcję Autonomy Connect i jest wyposażony w systemy:

  • automatyzacji (Autonomy Co-Pilot);
  • autonomii (Autonomy Pilot).

 

Autonomy Co-Pilot oznacza możliwie szeroką automatyzację procesu pracy, w tym planowanie za pomocą Autonomy Connect, które daje możliwość pełnej integracji z platformą Claas Connect. Podczas pracy z systemem Autonomy Co-Pilot operator wykonuje głównie zadania związane z monitorowaniem, podczas gdy funkcje i ustawienia ciągnika oraz narzędzia są planowane z wyprzedzeniem i wykonywane w pełni automatycznie przez zestaw ciągnik-narzędzie.

Operator może przy tym nadal bezpośrednio ingerować w proces pracy i dodatkowo optymalizować go z poziomu fotela operatora. Autonomy Pilot to zrobotyzowana praca bez operatora w kabinie.

 

Podsumowując, seria Xerion w wersji standardowej i autonomicznej została pomyślana tak, aby czynić pracę rolników jeszcze bardziej wydajną, produktywną, opłacalną i komfortową. Maszyna, dzięki mocnej sztywnej ramie z dwiema osiami kierowanymi zapewnia precyzję kierowania, ekstremalną wytrzymałość i zrównoważony rozkład masy. To przekłada się na bezkompromisową trakcję i maksymalną ochronę gleby. Dodajmy, przy niskim zapotrzebowaniu na prace serwisowe i bardzo niskiemu spalaniu, a w efekcie dba o zysk rolnika.

 

Opr. na podstawie materiałów prasowych Claas

 

Kontrahent nie płaci: wstrzymać dostawy kukurydzy i bać się kar?

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: