Kombajny i sieczkarnie należą do maszyn pracujących na najwyższych obrotach w najbardziej newralgicznych okresach rolniczego roku: w czasie żniw. W przypadku kombajnów – w warunkach najwyższego zapylenia i temperatury zewnętrznej.
Od zespołów maszynowych kombajnu i sieczkarni zależy zebranie plonu i cała logistyka zbożowo-paszowa gospodarstwa. Dla firmy świadczącej usługi danym sprzętem – to świadectwo wiarygodności. Profesjonalni rolnicy czy właściciele przedsiębiorstw użytkujących sprzęt maszynowy, wiedzą, że na kontrolę sprzętu przed żniwami zawsze musi być czas!
Tu nie ma miejsca na żadne oszczędności, prowizorki i ustępstwa!
Rolnictwo precyzyjne CLAAS: sposób na drożejące środki produkcji
Nawet i najlepsze układy z czasem ulegają zużyciu. Dlatego w ocenie przedżniwnej podlegają następujące podzespoły:
Twoja sieczkarnia odwdzięczy się za wiosenny przegląd następujących podzespołów:
Każda maszyna samobieżna wymaga typowej kontroli mechanicznej silnika i układu jezdnego. Jeśli sprzęt stał przez dłuższy czas nieruchomo, przed jego odpaleniem, warto poświęcić czas na jego oględziny.
Trzeba szukać wycieków, zacieków, a pod maszyną – śladów kapania płynów. Oględziny warto wykonać w słoneczny i suchy dzień, a i tak bez dobrej latarki się nie obędzie.
Dla jednostki wysokoprężnej trzeba sprawdzić układy:
Układ jezdny to opony, koła, system hamulcowy, układ kierowniczy. Ich działanie sprawdza się w dwie osoby, podobnie jak sprawność działania systemu oświetleniowego.
Kilka miesięcy postoju, zwłaszcza przy nieoczyszczonych po poprzednim sezonie resztkach pożniwnych i ziarnie, może okazać się katastrofalne dla elektryki, gdy na kablach żerowały gryzonie. Wiosennej kontroli podlega także każda chłodnica, filtry powietrza i kabinowe.
Dbałość o filtry i chłodnice to jedna z najprostszych czynności obsługowych, jaka może przynieść oszczędności paliwa. Po zimie warto też skontrolować stan akumulatorów. Uzupełnianie elektrolitu trzeba dokonać tylko wodą destylowaną i koniecznie w okularach i rękawicach ochronnych.
Zobacz, czy skrzynka akumulatorów nie poddała się korozji. Szkoda by było przerywać żniwa, by szukać zgubionych akumulatory gdzieś w polu. Nie warto oszczędzać na jakości smaru. Oryginalne smary i oleje nie niszczą uszczelek i gum, jak to potrafią ich zamienniki.
Opr. na podst. materiałów prasowych Claas
Lecą jaja w ministra rolnictwa, a polityka rolna w Polsce od lat to fikcja