Takie pytania zadawaliśmy uczestnikom 11 World Urban Forum (WUF), które zorganizowano pod koniec czerwca br. w Katowicach.
Impreza odbywała się pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych. Organizatorzy przygotowali bogaty program konferencji, seminariów, paneli dyskusyjnych. Także miasteczko stoisk narodowych, wieczorne eventy i wycieczki po terenie Śląska. Przez nasze studio przewinęło się wielu gości z całego świata.
Oto, o czym marzymy:
Nowotworzone miasta czy osiedla, przebudowa dotychczasowych obiektów powinno być dokonywane pod potrzeby przyszłych mieszkańców.
Wizje architektoniczne nie mogą zdominować funkcjonalności. To oczywiście banał znany od lat.
Niestety, jeszcze dziś widać w wielu miejscach zachwycenie się szansą tworzenia i realizacji. Zwłaszcza pod polityczną wizję – a nie pod potrzeby człowieka.
Miasta powinny służyć mieszkańcom – większość swoich lokalnych potrzeb powinni zaspokajać w najbliższej odległości od swego miejsca zamieszkania.
Mile widziane są w pobliżu miejsca zamieszkania wszelakie nasadzenia zieleni, parki i zbiorniki wodne. Tam, gdzie można w nieskrępowany sposób odpoczywać, relaksować się i uprawiać sport na wolnym powietrzu.
Ten trend ekologizacji otoczenia miejsca zamieszkania był podkreślany przez wszystkich uczestników wywiadów. Wszędzie tworzone są tereny zieleni i sadzone są drzewa.
To właśnie Katowice wybrano przed 4 laty na organizatora WUF11, gdyż są one symbolem przekształcenia miasta z przemysłowego na zieloną oazę.
Potwierdza to autor niniejszego testu, który pamięta jeszcze Katowice z lat 80-tych ub. wieku. Sama transformacja w zieleń nie wystarczy. Mieszkańcy w miejsce zamykanych kopalń powinni mieć alternatywę podjęcia innej pracy.
Spokój w miejscu zamieszkania, brak hałasów, złych zapachów i innych zagrożeń. Wyeliminowanie ruchu samochodów.
Samochody to zło konieczne. Jeśli jednak wiozą więcej niż jednego pasażera, a najlepiej tylu, ile jest siedzeń w pojeździe, wówczas są dopuszczalne.
Rośnie trend zakupu elektrycznych aut. W Oslo w Norwegii 9 na 10 nowo kupowanych aut to elektryki. Ale co 15 km jest stacja ładowania – i obejmują one terytorium całej Norwegii. Do tego są zasilane prądem pochodzącym z hydroelektrowni…
Mile widziane są różne środki transportu w mieście. Nawet hulajnogi, pod warunkiem kultury ich użycia i odstawienia na bok. Konieczne są jednak drogi przeznaczone dla tych pojazdów. Najlepszy jest transport publiczny wszelakiej maści.
Byle nisko- lub zeroemisyjny.
Wszechobecna elektronika ma być jeszcze bardziej powszechna. Dane z różnych czujników mają być analizowane, a wyciągane wnioski mają przynieść poprawę wszystkich poziomów życia mieszkańców.
Ma to służyć ograniczeniu energii, wody, kontroli ruchu pojazdów i wszelakiej inżynierii miejskiej i domowej.
Jak można się domyślać, nowe miasto powinno do minimum ograniczyć konsumpcję energii, a nawet ją produkować.
Energochłonność można osiągnąć poprzez technologie budowy ograniczające straty energii, jak i aktywne jej ograniczanie.
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich projektowane są noe budynki, które tworzą dużo cienia. Wykorzystuje się jasne materiały słabiej się nagrzewające i nie akumulujące gorąca.
Dobry sąsiad to skarb. I wszystko na ten temat. Obecni na konferencji socjologowie i lekarze podkreślali „zbawienny” wpływ pandemii covid na odżycie relacji między najbliższymi w sąsiedztwie mieszkańcami, integracją małych ojczyzn.
Światowe Forum Miejskie (WUF) to międzynarodowa konferencja, organizowana przez UN-Habitat, poświęcona rozwojowi miast i osiedli ludzkich. Jest to najważniejsze światowe wydarzenie dotyczące polityki miejskiej, transformacji i rozwoju.
Odbywa się co dwa lata i gości ponad 20 tys. uczestników reprezentujących rządy, regiony, miasta, organizacje pozarządowe i instytucje finansowe. Ostatnia – dziesiąta – edycja Forum odbyła się w 2020 r. w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Poprzednie dwa spotkania odbyły się w Kuala Lumpur w Malezji oraz w Quito w Ekwadorze. 20 maja 2019 roku UN-Habitat poinformował, że Katowice będą miały status gospodarza jedenastej edycji.