10 - 09 - 2022
Fot. Pixabay

Top 5 trendów konsumenckich: DIY, weganizacja, to-go

Niedawno pisaliśmy o kluczowych trendach zrównoważonego rozwoju i żywności e-commerce w Niemczech. Teraz czas na Top 5 trendów konsumenckich, które prawdopodobnie zdominują rynek niemiecki w latach 2022-2023. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

Przedstawiamy listę trendów konsumenckich Top 5, które zdaniem eksportów zdominują rynek niemiecki w latach 2022-2023:

 

 

Żywność typu „zrób to sam”

 

#Do-it-yourself (DIY) pozwala konsumentom samodzielnie przygotować pyszne jedzenie. Na przykład rodziny mogą częściej jeść razem lub uczyć dzieci gotowania. Nowoczesna żywność typu DIY obejmuje więcej niż tylko klasyczne doświadczenie kulinarne: przygotowanie odbywa się w kuchni w domu, ale nadal jest miejsce na własną kreatywność.

 

W Niemczech istnieją już różni dostawcy, tacy jak jak HelloFresh i Amazon Fresh, którzy wykorzystują ten trend żywieniowy i udostępniają swoim klientom przepisy i odpowiednie opakowania żywności.

Głównym motorem trendu DIY food jest rosnąca świadomość dotycząca zdrowia i dobrego samopoczucia. Obywatel chce mieć większą kontrolę nad swoją dietą i wyznaczać własne standardy zrównoważonego rozwoju i przyjaznej dla środowiska konsumpcji.

 

Dobrobyt, zieleń i bezpieczeństwo: bilans World Urban Forum 11

 

#Dostawa i zero odpadów

 

Pandemia zwiększyła popyt w sektorze dostaw na wynos. Nowe modele biznesowe szybko się w Niemczech rozwijają.

Flaschenpost dostarcza napoje butelkowane. Pojawia się również nowa fala usług dostarczania produktów spożywczych pod wpływem impulsu. Firmy takie jak Gorillas i Flink oferują obecnie dostawę artykułów spożywczych w ciągu 10 minut od złożenia zamówienia za niewielką opłatą.

Koncepcja „zero odpadów” oznacza, by zamawiane jedzenie i opakowania do transportu powinny stać się bardziej zrównoważone, aby móc podlegać recyklingowi.

 

Co piąty Polak wykazuje objawy depresji: iFightDepression.eu

 

#Przekąski To-Go i nowe produkty spożywcze

 

Niemieccy konsumenci szukają nie tylko produktów spożywczych, które można wygodnie dopasować do ich zabieganego życia. Coraz częściej wybierają takie, które spełniają wysokie wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i smaku.

Udział produktów gotowych do spożycia, jak również mniejszych rozmiarów opakowań wzrasta. Maleje udział mleka i produktów mlecznych, produktów, napojów alkoholowych i cukru. W ciągu ostatnich kilku lat systematycznie wzrasta udział produktów i przekąsek typu „to-go”.

Co trzeci niemiecki konsument nie jada już śniadań w domu, a co druga osoba nie je obiadu w domu.

 

Przekąski i produkty gotowe do spożycia stają się więc codziennymi towarzyszami w codziennej gonitwie. W Niemczech sprzedaż produktów on-the-go jest znacznie wyższa w porównaniu z innymi krajami UE.

Od 2018 roku udział w rynku przekąsek i produktów „on-the-go” wzrósł w Niemczech o 11 procent.

Innowacyjne technologie produkcji i przetwarzania również wprowadzają na rynek nowe produkty i nadają starym dobrym produktom nowy smak. Na przykład butelkowana kawa cold brew.

Trendowi konsumpcji nowej żywności przewodzi Berlin, a inne niemieckie miasta podążają jego śladem.

 

W 2021 r. niemiecki przemysł spożywczy powitał pierwszego jadalnego owada, który zostanie dopuszczony do użytku spożywczego w Unii Europejskiej (UE).

 

Komisja Europejska dopuszcza GMO: soja BASF i rzepak Pioneer

 

#Produkty ekologiczne

 

W Niemczech obserwuje się stały wzrost popytu na żywność ekologiczną. Organiczne oleje jadalne i ekologiczne sosy należą do najszybciej rozwijających się linii produktów.

 

Wojna na Ukrainie miała jednak ten skutek, że w pierwszym kwartale 2022 roku sprzedaż żywności ekologicznej spadła w RFN według wczesnych szacunków nawet o 10 procent. Trend ten prawdopodobnie utrzyma się w nadchodzących miesiącach.

Jednak nie wszystkie produkty ekologiczne są dotknięte w równym stopniu.

 

Burak cukrowy przegrywa z drogimi zbożami i rzepakiem

 

#Weganizacja

 

Wystarczy wycieczka do niemieckiego supermarketu, aby zrozumieć rosnący popyt na produkty zastępujące mięso. W ostatnich latach wyraźnie zwiększył się wybór wegańskiej żywności: od steku sojowego do burgerów na bazie grochu.

Wegańskie i mięsne alternatywy stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród młodszych Niemców. Aby sprostać wymaganiom „Vegourmets”, potrzebne są nie tylko odpowiednie składniki, ale także kreatywne know-how i wyobraźnia kulinarna.

 

Alternatywy roślinne w Niemczech nie są już skierowane do jednej grupy docelowej. Trend żywności bezmięsnej staje się coraz bardziej popularny także wśród wszystkożerców, którzy chcą ograniczyć spożycie mięsa, ale nie chcą, ale nie chcą z niego całkowicie zrezygnować.

Fakt, że roślinne substytuty mięsa w niemieckich dyskontach, przemawia za tym, że w dużej części społeczeństwa nastąpiła zmiana myślenia. Wegańskie alternatywy dla niektórych tradycyjnych niemieckich potraw stają się standardem. Z kapusty może być bigos, ale też: kiełbasa i rolada!

 

Czytaj także: Glamur Green i zrównoważony rozwój

 

Opr. na podst. USDA

 

Najpopularniejsze warzywa i owoce w Polsce

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: