W rolnictwie najwięcej paliwa w ciągu roku zużywają ciągniki – ich jest bowiem ok. dziesięciokrotnie więcej w Polsce niż kombajnów. Przypomnijmy zatem najprostsze metody uzyskania oszczędności ON podczas pracy traktorem.
Wydaje się, że stabilność ciągnika nie ma bezpośredniego wpływu na zużycie paliwa. A jednak ma: dobrze wyważony ciągnik spala ok. 17% mniej paliwa. Dowiodły tego testy DLG wykonywane na maszynach Claas wyposażonych w Cemos. To system, pozwalający automatycznie m.in. dobierać nastawy balansowania ciągnika, wyręczając w tym rolnika.
Obliczenie prawidłowego balastowania ciągnika powinno być więc podstawowym zadaniem przed wyjazdem do prac, zwłaszcza w przypadku ciągników z napędem 4×4.
Dobrze wyważonym ciągnikiem można pracować ze sprzętem zawieszanym, a nie tylko ciąganym. Balansowanie nie tylko oszczędza ON i poprawia siłę uciągu. Pozwala też w mniej szkodliwy sposób oddziaływać na strukturę gleby i jest elementem uprawy konserwującej, która premiowana będzie ekoschematami nowej WPR.
Sposób na ekoschematy: kultywator Terria z możliwością podsiewu i nawożenia
Dlaczego operatorzy tak niechętnie załączają blokadę mechanizmu różnicowego? Bo jest to czynność dodatkowa! No i wymaga pamiętania o jej wyłączenia na uwrociu.
Załączenie blokady mechanizmu różnicowego podczas prac polowych pozwala na równomierne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy obie strony ciągnika. To dodatkowe ustabilizowanie maszyny sprzyja oszczędności paliwa.
Kto raz pracował ciągnikiem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów, doceni jej wyższość nad skrzynią manualną.
Praca z biegami zmienianymi automatycznie pod obciążeniem pozwala pracować z niższymi obrotami silnika oraz dopasowywać prędkość jazdy podczas zmieniających się warunków polowych. Operator ma wtedy możliwość ustawienia maszyny na optymalne parametry i je utrzymywać przez cały czas pracy.
Najlepsze efekty oszczędności daje praca ciągnikiem wyposażonym w skrzynię bezstopniową CVT: to automat w automacie!
Elektronika ciągnika wyposażonego w taki typ skrzyni aż 50 razy na sekundę sprawdza, czy przełożenie przekładni odpowiada optymalnej wydajności silnika przy możliwie najniższej prędkości obrotowej silnika.
Dzięki temu taki układ przeniesienia napędu pozostaje cały czas najbardziej efektywny, jeśli chodzi o zużycie paliwa. O skrzyniach CVT produkowanych przez Claas w Padeborn pisaliśmy – kliknij tutaj.
Dwa osiowo ułożone silniki hydrauliczne z wymuszonym obiegiem oleju tworzą przekładnię Varipowe 2. Choć znana jest z sieczkarni Claas Jaguar, montowane jest też w ładowarkach teleskopowych Claas Scorpion.
Operator za pomocą kciuka może wybierać trzy zakresy prędkości jazdy: od 0 do 20 km/h, od 0 do 30 km/h i od 0 do 40 km/h.
Standardowo prędkość maksymalna wynosi 40 km/h, ale opcjonalnie może zostać ograniczona do 30 lub 20 km/h. Prędkość końcową osiąga się przy zredukowanej prędkości obrotowej silnika. W ten sposób, uzyskuje się oszczędność paliwa.
Standardem do swych maszyn samobieżnych są już teraz systemy jazdy automatycznej. GPS Pilot Cemis 1200 to jedno z rozwiązań, które znacząco wpływa na zużycie paliwa podczas prac polowych.
Dzięki niemu maszyna pracuje zawsze tylko na pożądanej szerokości roboczej, eliminując nakładki. Eliminacja nakładek to:
Oszczędność jest tym większa, im większa skala produkcji i im dokładniejszy sygnał korekcyjny. W ofercie dostępny jest sygnał RTK NET o dokładności przejazdu ślad do śladu 2 – 3 cm.
Natomiast jest telematyka pozwala kontrolować pracę maszyny on-line. Wśród raportowanych elementów są m.in.:
Posiadając taki zestaw informacji możemy szybko zareagować i wyeliminować niepotrzebne przestoje maszyny, pracę silnika na jałowych obrotach oraz kontrolować ekonomikę pracy operatora.
Automatyczne dostosowanie mocy silnika maszyny do warunków pracy to recepta na wydajny i oszczędny kombajn. Dzięki temu jazda przy częściowym obciążeniu odbywa się zawsze z krzywą mocy zapewniającą największą wydajność i oszczędność.
W warunkach polowych podczas pracy z pełnym obciążeniem, jak np. przy opróżnianiu zbiornika ziarna i włączonym siekaczu słomy, moc maksymalna pozostaje automatycznie aktywna. W kombajnach Claas podczas odkładania pokosu, oszczędności mogą sięgnąć nawet 10% zużycia oleju napędowego.
System zarządza także obrotami silnika podczas jazdy po szosie, redukując je do 1600 obr./min. i oszczędzając w ten sposób paliwo.
Wszelka redukcja oporów pracy doczepianego urządzenia czy zmniejszenie obrotów WOM to wymierne oszczędności ON.
Przykładowo, w kosiarkach Disco Claas na belkach tnących Maxcut można pracować na zmniejszonych obrotach wałka WOM. Równocześnie zachowana zostaje najwyższa jakość cięcia. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić do 20% paliwa na hektarze.
Potwierdziły to testy przeprowadzone latem 2022 roku. Podczas trwania testu, telemetrycznie zbierano dane z zużycia paliwa ciągników oraz powierzchnię cięcia. Okazało się, że dzięki redukcji obrotów wałka WOM z 1000 do 850 obr./min., zużycie paliwa było mniejsze o 1,2 litra ON/ha.
Jednocześnie można było podnieść prędkość jazdy podczas koszenia o 2,5 km/h, co spowodowało wyższą wydajność zestawu.
Opr. na podstawie informacji prasowych Claas