Co czwarty Polak zjada truskawki poza ich polskim sezonem. Kobiety robią to znacznie częściej niż mężczyźni. Dziś jednak dzień, w którym Panowie kupią truskawek zdecydowanie więcej – Walentynki. Pewnie jeszcze dołożą butelkę szampana i będą mieli nadzieję na coś więcej… 😉
Żaden owoc nie cieszy się tak wielkim zainteresowaniem poza polskim sezonem jak truskawki. Tak wynika z badań Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”.
Według badań kantar, konsumpcja truskawek poza sezonem rośnie. Porównując podobne badania sprzed 2 lat obserwujemy wzrost o 2 punkty procentowe. Które gatunki jemy chętnie również poza polskim sezonem?
Wśród owoców jagodowych, poza truskawką, całoroczna konsumpcja jest charakterystyczna dla malin (13%) i borówki (12%). Co ósmy Polak spożywa borówki praktycznie przez cały rok. Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności i regeneracji.
Coraz powszechniejsza jest wiedza, że owoce, warzywa i ich przetwory są podstawą zdrowego odżywania. Są niezastąpionym źródłem antyoksydantów, witamin, związków, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie.
Tylko co piąty badany (20%) nie je owoców i warzyw sezonowych poza sezonem. Częściej stwierdzają tak mężczyźni (24%, kobiety 16%) i osoby z wykształceniem podstawowym (31%, z wyższym 12%).
Oznakowanie i opakowanie żywności. Obowiązki prawne producentów
W porównaniu do 2019 roku nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, że nie jedzą warzyw i owoców poza ich polskim sezonem. Generalnie chcemy spożywać więcej tego co sezonowe i lokalne, ale nie zawsze potrafimy się oprzeć. Podobnie jak z Walentynkami. Dziś 14 lutego chyba najpopularniejszym jest kupowanie truskawek. W specjalnych opakowaniach są one dostępne w wielu sieciach. Nie tylko w Polsce. Sieci oferują truskawki przez okrągły rok.
Polskie truskawki ciągle kojarzymy z czerwcem, choć polski sezon zaczyna się już w kwietniu, a kończy nierzadko w listopadzie. W maju na rynku dominować będą już polskie truskawki z upraw tunelowych, w kwietniu ich smak przypomną nam owoce ze szklarni.
Polskie truskawki wiosenne uprawiane w szklarniach mają smak tych polowych, będą też intensywnie pachnieć. Jak rozpoznać polską truskawkę jeszcze przed jej spróbowaniem? Szypułka prawdę nam powie. Jej szypułka jest świeża, soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu. Warto wiedzieć, że w zglobalizowanym świecie, nasze truskawki, uprawiane w strefie klimatu umiarkowanego, są uznawane za wyjątkowo smaczne.
Badania spożycia realizowane są przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”.
Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team