08 - 02 - 2023
Fot. P. Łuczak, Agrokonsument.pl

Dużo polskiego cukru: podsumowanie kampanii 2022/2023 w Krajowej Grupie Spożywczej

Polskiego cukru mamy pod dostatkiem! Krajowa Grupa Spożywcza S.A. podsumowała kampanię cukrowniczą 2022/23. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

Polska produkuje rocznie ok. 2 mln ton cukru. To daje ponad 51 kg cukru na głowę przeciętnego Polaka. Tymczasem średnie spożycie w kraju to 39,5 kg cukru/osobę za 2020 rok. Cukru naszej rodzimej produkcji mamy pod dostatkiem!

Nie zabraknie go też z najnowszej kampanii 2022/23.

Najnowsza kampania cukrownicza trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9 dni. Krajowa Grupa Spożywcza (dawniej Krajowa Spółka Cukrowa „Polski Cukier”):

  • zakontraktowała ponad 6,4 mln ton buraków cukrowych – na ok. 15 mln t buraków zbieranych w Polsce;
  • powierzchnia kontraktacji 104 tys. ha – na ok. 251 tys. ha w Polsce ogółem;
  • umowy kontraktacji zawarło 12,5 tys. plantatorów – na ok. 29 tys. plantatorów buraka w kraju;
  • średni plon wyniósł ok 63 ton buraków/ha i był lepszy niż w poprzedniej kampanii – w poprzednim sezonie dla kraju średni plon wynosił 59 t/ha.

 

Grupa Spożywcza w swoich siedmiu cukrowniach wyprodukowała ponad 917 tys. ton cukru, co jest jednym z najlepszych wyników w ponad 20 lat.

Średnia produkcja cukru w Polsce wynosi ok. 1,9 mln ton, wliczając w to jeszcze innych producentów: Suedzucker, Pfeifer&Langen i Nordzucker.

Państwowa spółka KGS jest największym producentem cukru w Polsce.

 

Do 3 ton kukurydzy na godzinę: suszarnia porcjowa Riela Polska

 

Etapy kampanii cukrowej

 

Skup surowca w KGS rozpoczął się 6 września 2022 r. w Cukrowni Dobrzelin. Następnie ruszyły inne cukrownie grupy:

  • Kruszwica (07.09.2022),
  • Malbork (10.09.2022),
  • Nakło (19.09.2022),
  • Kluczewo (20.09.2022),
  • Krasnystaw (4.10.2022),
  • Werbkowice (7.10.2022).

 

Z uwagi na warunki atmosferyczne plon był zróżnicowany regionalnie od 58 t/ha w rejonie Cukrowni Nakło do blisko 72 t/ha w rejonie Malborka. Średnia polaryzacja skupowa wyniosła 16,7%.

Natomiast najwyższą średnią polaryzację miały buraki cukrowe dostarczone przez Plantatorów do Cukrowni Krasnystaw – 17,6%.

W poprzednim sezonie polaryzacja w Polsce wynosiła średnio 15,53%.

 

Twarda nakładka uprawowa Marathon Edge Väderstad: coś na ekoschematy

 

Zmienność pogodowa a buraki

 

Warunki pogodowe w 2022 roku były bardzo zróżnicowane. W niektórych rejonach brak opadów oraz niskie temperatury w marcu ograniczały możliwości optymalnego przygotowania stanowiska pod wysiew nasion.

Niskie temperatury spowalniały wschody roślin, a występujące lokalnie gwałtowne zjawiska atmosferyczne niszczyły zasiewy i przyczyniały się do konieczności przesiewów zniszczonych plantacji.

Zbiór korzeni na początku kampanii przebiegał bardzo sprawnie dzięki dogodnym warunkom atmosferycznym. Początek grudnia przyniósł spadek temperatury, po czym nastąpiło wyraźne ocieplenie, co w niektórych rejonach nieznacznie utrudniło pracę kombajnów i doczyszczarek.

– Na naszym terenie kampania w Cukrowni Kruszwica została zakończona jeszcze przed końcem 2022 roku. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego od lat borykamy się z lokalnymi niedoborami opadów. Mamy duże zróżnicowanie plonu korzeni pomiędzy poszczególnymi gminami. Jednak plony na ogół były zbliżone do tych z poprzednich lat, a nawet w niektórych rejonach dużo lepsze – podkreśla Józef Pawela, Przewodniczący Rady Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy Krajowej Grupie Spożywczej S.A.

 

Krajowa Grupa Spożywcza a „Polski Cukier”

 

Przypomnijmy, że powstała wiosną 2022 r. Krajowa Grupa Spożywcza to państwowy holding, skupiający kilku narodowych producentów żywności – cukru, mąki, przetworów owocowo-warzywniczych i skrobii ziemniaczanej. Lwią część przychodów spółki dostarcza wchłonięta przez nią Krajowa Spółka Cukrowa „Polski Cukier”. Miniona kampania cukrownicza była 21 kampanią dla byłej KSC, a pierwszą dla KSG.

Wiosną 2022 r. trudno było skompletować producentom cukru w Polsce listę plantatorów do zasiania buraków. Rolników nęciły lepsze ceny zbóż, jakie skokowo wzrosły po inwazji Rosji na Ukrainę.

Krajowa Grupa Spożywcza zastosowała wtedy jednorazową premię za założenie plantacji na 2022 r. rok w kwocie 1000 zł/ha. Pozostałe trzy koncerny obecne w Polsce podobnej zachęty nie zastosowały. Ale za to skłonne były przejąć nadwyżki korzeni od plantatorów KGS za 190-200 zł/t. Dlatego również państwowa spółka KGS zdecydowała się zapłacić lepiej za buraki nadwyżkowe – kliknij tutaj.

Opr. z wykorzystaniem materiałów prasowych KGS.

 

Brona wirnikowa czy talerzowa: specjalistyczna agrotechnika Poettinger

 

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: