27 - 03 - 2022
Fot. Claas

Skrzynia biegów Claas Cmatic: niskie spalanie i moc pod kontrolą

Dwa modele ciągników Claas trafiły do testów pod skrzydła polskich Youtuberów. Wember testował model ARION 660, a Słomek zasiadł za kierownicą AXIONA 830. Agrokonsument.pl

 

Na obu youtuberach bardzo dobre wrażenie zrobiła skrzynia bezstopniowa Cmatic obsługiwana wielofunkcyjnym joystickiem Cmotion. Przekładnia charakteryzuje się wysokim udziałem mechanicznego przekazywania mocy, wynoszącym minimum 70% oraz łatwą obsługą. Dzięki temu umożliwia użytkownikowi wykorzystanie jej pełnego potencjału oraz osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.

 

Cmatic oszczędza paliwo

 

Obu testującym youtuberom bardzo do gustu przypadła wydajność i ekonomika ciągników Claas ze skrzynią Cmatic.

Spalanie wyniosło 11,8l/ha i wydajność 1,9 ha na godzinę. I jest to spalanie mierzone z przeważaniem siewnika i załadowaniem pszenicy. Wyniki są więc super – mówi zadowolony Wember.

 

Z kolei u Michała Słomskiego spalanie wyniosło 13,5l/ha – co wywarło bardzo pozytywne zdumienie zarówno u niego samego, jak i u jego ojca, który towarzyszył mu w trakcie testów.

 

Do najważniejszych zalet konstrukcji przekładni bezstopniowej CVT należą dynamika i płynność jazdy. Inteligentna współpraca napędu hydraulicznego i mechanicznego zapewnia oszczędną eksploatację.

 

– Cmatic to fajna skrzynia, bez żadnych zakresów pole, droga. W innych markach nie podobało mi się to, że wszędzie trzeba pamiętać o zakresie 1 i zakresie 2.  Zakresy się same przełączają i w ogóle nie czuć ich zmiany. Ani w obrotach silnika, szarpnięciach czy utracie mocy – przyznaje Mateusz Cisłak.

 

 

Ładowarki Claas Torion: trzech muszkieterów dużej mocy

 

 

Sterowanie skrzyni bezstopniowej Claas

 

 

Przekładnia Cmatic to trzy rodzaje sterowania:

 

  • ręczny,
  • automatyczny
  • lub z użyciem Cmotion/Drive Stick.

 

– Umożliwiają one dostosowanie pracy przekładni do preferowanego sposobu obsługi przez operatora. W przypadku trybu automatycznego i trybu Cmotion/Drive Stick liczba obrotów silnika i przełożenie przekładni są regulowane automatycznie – z optymalną efektywnością zapewniającą niskie zużycie paliwa – wyjaśnia Krzysztof Gomolla z Claas Polska.

 

W trybie ręcznym operator ustala niezależnie liczbę obrotów silnika i przełożenie przekładni. Wówczas automatyczna regulacja silnika i przekładni jest nieaktywna.

 

Dodatkowo przekładnia Cmatic oferuje trzy, dowolnie ustawiane zakresy prędkości jazdy w obu kierunkach oraz dla na każdym zakresie jazdy można zapisać wartość tempomatu, przez dłuższe przyciśnięcie przycisku.

Wartości tempomatu można również ustawić w terminalu Cebis.

 

W przypadku Cmatic każdy operator ma możliwość określenia górnej granicy obrotów silnika oraz stopnia przyspieszania przekładni. O zaletach tego rozwiązania przekonał się Michał Słomski:

– Komfort pracy dla operatora jest na naprawdę wysokim poziomie. W prosty sposób, jednym przyciskiem możemy zmienić prędkość jazdy.

 

 

Komisja Europejska zbada zapasy zbóż w Polsce?

 

 

Komputer pamięta obroty WOM

 

– Jest to wzór ergonomii. Ręka idealnie przylega do dżojstika, wszystkie przyciski mamy pod palcami. Jest bardzo wygodny – argumentował  Wember (Mateusz Cisłak).

 

Dzięki inteligentnemu sterowaniu przekładnią Cmatic i silnikiem, uzyskujemy dobre przyspieszenie, łagodne zwalnianie oraz szybką reakcję na zmiany obciążenia. Operator w prosty sposób może określić, czy ciągnik ze skrzynią ma pracować bardzo ekonomicznie czy może bardziej wydajnie. Służą do tego ustawienia „droop” (tzw. dociskania silnika): ECO i POWER. Za pośrednictwem „droop” można szybko i łatwo ustawić górną granicę obrotów silnika przy pełnym obciążeniu.

 

Podczas pracy z WOM, operator korzysta z pamięci obrotów silnika. Dzięki temu obroty silnika spalinowego, a tym samym obroty WOM pozostają na tym samym poziomie, niezależnie od prędkości ciągnika.

 

Cmatic a wsparcie układu hamującego

 

Ciągnik wyposażony w przekładnię CMATIC umożliwia inteligentne wsparcie układu hamującego. Chodzi o takie manewry, jak:

 

  • bezpieczne i wygodne ruszanie z obciążeniem na wzniesieniach,
  • wzmocnienie siły hamowania silnikiem,
  • automatyczne hamowanie przyczepy.

 

Opr. na podstawie materiałów Claas

 

 

Polska: pszenicy i zbóż nam wystarczy

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: