Na obu youtuberach bardzo dobre wrażenie zrobiła skrzynia bezstopniowa Cmatic obsługiwana wielofunkcyjnym joystickiem Cmotion. Przekładnia charakteryzuje się wysokim udziałem mechanicznego przekazywania mocy, wynoszącym minimum 70% oraz łatwą obsługą. Dzięki temu umożliwia użytkownikowi wykorzystanie jej pełnego potencjału oraz osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.
Obu testującym youtuberom bardzo do gustu przypadła wydajność i ekonomika ciągników Claas ze skrzynią Cmatic.
– Spalanie wyniosło 11,8l/ha i wydajność 1,9 ha na godzinę. I jest to spalanie mierzone z przeważaniem siewnika i załadowaniem pszenicy. Wyniki są więc super – mówi zadowolony Wember.
Z kolei u Michała Słomskiego spalanie wyniosło 13,5l/ha – co wywarło bardzo pozytywne zdumienie zarówno u niego samego, jak i u jego ojca, który towarzyszył mu w trakcie testów.
Do najważniejszych zalet konstrukcji przekładni bezstopniowej CVT należą dynamika i płynność jazdy. Inteligentna współpraca napędu hydraulicznego i mechanicznego zapewnia oszczędną eksploatację.
– Cmatic to fajna skrzynia, bez żadnych zakresów pole, droga. W innych markach nie podobało mi się to, że wszędzie trzeba pamiętać o zakresie 1 i zakresie 2. Zakresy się same przełączają i w ogóle nie czuć ich zmiany. Ani w obrotach silnika, szarpnięciach czy utracie mocy – przyznaje Mateusz Cisłak.
https://agrokonsument.pl/ladowarka-claas-torion-yanmar-agrokonsument/
Przekładnia Cmatic to trzy rodzaje sterowania:
– Umożliwiają one dostosowanie pracy przekładni do preferowanego sposobu obsługi przez operatora. W przypadku trybu automatycznego i trybu Cmotion/Drive Stick liczba obrotów silnika i przełożenie przekładni są regulowane automatycznie – z optymalną efektywnością zapewniającą niskie zużycie paliwa – wyjaśnia Krzysztof Gomolla z Claas Polska.
W trybie ręcznym operator ustala niezależnie liczbę obrotów silnika i przełożenie przekładni. Wówczas automatyczna regulacja silnika i przekładni jest nieaktywna.
Dodatkowo przekładnia Cmatic oferuje trzy, dowolnie ustawiane zakresy prędkości jazdy w obu kierunkach oraz dla na każdym zakresie jazdy można zapisać wartość tempomatu, przez dłuższe przyciśnięcie przycisku.
Wartości tempomatu można również ustawić w terminalu Cebis.
W przypadku Cmatic każdy operator ma możliwość określenia górnej granicy obrotów silnika oraz stopnia przyspieszania przekładni. O zaletach tego rozwiązania przekonał się Michał Słomski:
– Komfort pracy dla operatora jest na naprawdę wysokim poziomie. W prosty sposób, jednym przyciskiem możemy zmienić prędkość jazdy.
– Jest to wzór ergonomii. Ręka idealnie przylega do dżojstika, wszystkie przyciski mamy pod palcami. Jest bardzo wygodny – argumentował Wember (Mateusz Cisłak).
Dzięki inteligentnemu sterowaniu przekładnią Cmatic i silnikiem, uzyskujemy dobre przyspieszenie, łagodne zwalnianie oraz szybką reakcję na zmiany obciążenia. Operator w prosty sposób może określić, czy ciągnik ze skrzynią ma pracować bardzo ekonomicznie czy może bardziej wydajnie. Służą do tego ustawienia „droop” (tzw. dociskania silnika): ECO i POWER. Za pośrednictwem „droop” można szybko i łatwo ustawić górną granicę obrotów silnika przy pełnym obciążeniu.
Podczas pracy z WOM, operator korzysta z pamięci obrotów silnika. Dzięki temu obroty silnika spalinowego, a tym samym obroty WOM pozostają na tym samym poziomie, niezależnie od prędkości ciągnika.
Ciągnik wyposażony w przekładnię CMATIC umożliwia inteligentne wsparcie układu hamującego. Chodzi o takie manewry, jak:
Opr. na podstawie materiałów Claas