27 - 09 - 2022
Fot. Claas

Zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania

Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania wraz z Claas Polska i Michelin analizowali wydajność pracy ciągnika. Pod lupę wzięto różne wartości ciśnienia w oponach i maszyny z dwoma typami przekładni. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

 

Ponad tydzień trwały badania wydajności ciągnika oraz wpływu przekładni na wydajność w ciągniku Claas Axion 830 przy różnych wartościach ciśnienia w oponach.

Był to wspólny projekt badawczy firm Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania.

– Naszym celem było sprawdzenie, jak wygląda efektywność pracy ciągnika. Zarówno przy zmianach ciśnienia w ogumieniu, ale także w zależności od zastosowanej przekładni – stwierdził dr Mirosław Czechlowski, reprezentujący Uniwersytet Przyrodniczy.

 

Claas Cemis 1200: nowy terminal z Trimble w tle

 

Zmiana ciśnienia, przekładnie silnikowe Claas

 

W trakcie badania analizowano, jak zmiany ciśnienia w ogumieniu od typowych 2 barów, aż do bardzo niskich wartości, sięgających 0,6 bar wpływają na sprawność przekładni glebowej pomiędzy oponą ciągnika, a podłożem.

Drugim badanym aspektem była analiza efektywności przekazywanej mocy przez przekładnię.

 

– Bardzo często można spotkać się z opinią, że przekładnie bezstopniowe mają niższą sprawność niż przekładnie stopniowe, czysto mechaniczne – komentuje powód badania Krzysztof Gomolla, ekspert Claas Polska.

 

Testy porównawcze skrzyni stopniowej Hexashift i bezstopniowej Cmatic wykonane zostały na polu z użyciem brony talerzowej o szerokości 8 metrów.

Ciągniki przed pracą zostały przygotowane z użyciem systemu Cemos. Elektronika podpowiedziała, jak zbalastować maszynę i dobrać ciśnienie w kołach.

 

 

Sprzedaż gruntu w trakcie trwania dzierżawy

 

Terra Trac za Axionem

 

 

Badania przeprowadzono przy trzech ustawieniach ciśnienia w oponach:

 

  • pierwsze to 2 bary (przód i tył),
  • drugie 1,2 bar (przód i tył) oraz
  • trzecie – najniższe zalecane ciśnienie przez firmę Michelin – to 0,8 bar dla kół przednich i 0,6 bar dla kół tylnych ciągnika.

 

Głównymi celami testów, które odbyły się już na polu było sprawdzenie siły uciągu i zużycia paliwa. Wykorzystano miernicę paliwową FMC 100 oraz dynamometr AXIS o zakresie pomiarowym do 100 KN.

W teście jako obciążenie posłużył Claas Axion Terra Trac.

Dla ciśnienia 2,0 barów uzyskano prawie 84 kW mocy uciągu, co przełożyło się na 382 g/kWh jednostkowego zużycia paliwa.

Po obniżeniu ciśnienia do 1,2 barów moc uciągu wzrosła do 94 kW, a zużycie paliwa spadło do 353 g/kWh.

Przy najniższym dopuszczalnym ciśnieniu moc uciągu przekroczyła 107 kW, a średnie jednostkowe zużycie spadło do 323 g/kWh.

 

Nowe trendy żywieniowe, czyli Glamor Greens i zrównoważony rozwój

 

Obniżaj ciśnienie na polu, oszczędzaj paliwo

 

Podsumowując: po obniżeniu ciśnienia do środkowego poziomu (1,2 bar) otrzymano 13% wzrost mocy i 8% spadek zużycia paliwa.

Przy minimalnej wartości ciśnienia (0,8 bar przód i 0,6 bar tył) było to odpowiednio: wzrost mocy 28% i oszczędność paliwa o 15%.

 

Zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania. Im więc mniejsze, dopuszczalne ciśnienie w oponach, tym mniejsze zużycie paliwa i większa moc uciągu.

 

Naukowcy stwierdzili także, że przy zachowaniu identycznych warunków i prędkości – straty mocy dla obu rodzajów przekładni były niemal takie same.

 

Opr. na podstawie informacji prasowej Claas

 

KOWR: ceny czynszu dzierżawnego rosną

Redakcja Agrokonsument.pl
Serwis Agrokonsument.pl specjalizuje się w treściach kierowanych dla konsumentów i branży agro. Polityka rolna, bezpieczeństwo żywności, ubezpieczenia, prawo.
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: