Ponad tydzień trwały badania wydajności ciągnika oraz wpływu przekładni na wydajność w ciągniku Claas Axion 830 przy różnych wartościach ciśnienia w oponach.
Był to wspólny projekt badawczy firm Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania.
– Naszym celem było sprawdzenie, jak wygląda efektywność pracy ciągnika. Zarówno przy zmianach ciśnienia w ogumieniu, ale także w zależności od zastosowanej przekładni – stwierdził dr Mirosław Czechlowski, reprezentujący Uniwersytet Przyrodniczy.
W trakcie badania analizowano, jak zmiany ciśnienia w ogumieniu od typowych 2 barów, aż do bardzo niskich wartości, sięgających 0,6 bar wpływają na sprawność przekładni glebowej pomiędzy oponą ciągnika, a podłożem.
Drugim badanym aspektem była analiza efektywności przekazywanej mocy przez przekładnię.
– Bardzo często można spotkać się z opinią, że przekładnie bezstopniowe mają niższą sprawność niż przekładnie stopniowe, czysto mechaniczne – komentuje powód badania Krzysztof Gomolla, ekspert Claas Polska.
Testy porównawcze skrzyni stopniowej Hexashift i bezstopniowej Cmatic wykonane zostały na polu z użyciem brony talerzowej o szerokości 8 metrów.
Ciągniki przed pracą zostały przygotowane z użyciem systemu Cemos. Elektronika podpowiedziała, jak zbalastować maszynę i dobrać ciśnienie w kołach.
Badania przeprowadzono przy trzech ustawieniach ciśnienia w oponach:
Głównymi celami testów, które odbyły się już na polu było sprawdzenie siły uciągu i zużycia paliwa. Wykorzystano miernicę paliwową FMC 100 oraz dynamometr AXIS o zakresie pomiarowym do 100 KN.
W teście jako obciążenie posłużył Claas Axion Terra Trac.
Dla ciśnienia 2,0 barów uzyskano prawie 84 kW mocy uciągu, co przełożyło się na 382 g/kWh jednostkowego zużycia paliwa.
Po obniżeniu ciśnienia do 1,2 barów moc uciągu wzrosła do 94 kW, a zużycie paliwa spadło do 353 g/kWh.
Przy najniższym dopuszczalnym ciśnieniu moc uciągu przekroczyła 107 kW, a średnie jednostkowe zużycie spadło do 323 g/kWh.
Nowe trendy żywieniowe, czyli Glamor Greens i zrównoważony rozwój
Podsumowując: po obniżeniu ciśnienia do środkowego poziomu (1,2 bar) otrzymano 13% wzrost mocy i 8% spadek zużycia paliwa.
Przy minimalnej wartości ciśnienia (0,8 bar przód i 0,6 bar tył) było to odpowiednio: wzrost mocy 28% i oszczędność paliwa o 15%.
Zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania. Im więc mniejsze, dopuszczalne ciśnienie w oponach, tym mniejsze zużycie paliwa i większa moc uciągu.
Naukowcy stwierdzili także, że przy zachowaniu identycznych warunków i prędkości – straty mocy dla obu rodzajów przekładni były niemal takie same.
Opr. na podstawie informacji prasowej Claas