02 - 10 - 2023
Fot. P. Łuczak, Agrokonsument.pl

Konferencja Biopaliwa Transportowe: sektor biopaliwowy nabiera tempa od stycznia 2024

Podczas Konferencji Biopaliwa Transportowe padły dobre informacje dla branży rolnej. Będzie dodatkowy popyt na rzepak, kukurydzę i zboża, które dadzą biokomponenty do benzyn i ON od stycznia 2024 r. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

 

Od stycznia 2024 r. będzie dopuszczona do sprzedaży benzyna E10. Oznacza to większe zapotrzebowanie na surowce rolnicze, z których wyprodukowany spirytus będzie dolewany do benzyn. To bardzo dobra informacja dla branży paliwowej i rolniczej – powiedział Zygmunt Gzyra, prezes Krajowej Izby Biopaliw.

Taką nowiną otwarto XII Konferencję Krajowej Izby Biopaliw w Hotelu Folwark Łochów, w dniu 28 września br. Redakcja Agrokonsument.pl patronowała wydarzeniu.

 

Bioetanol i bioestry

 

– Nasza konferencja jest doskonałą okazją do podsumowania zmian. W 2023 r. nastąpiły dwie nowelizacje ustaw. W ich efekcie – po zwiększeniu współczynnika redukcyjnego i Narodowego Celu Wskaźnikowego – potrzebnych będzie więcej surowców rolniczych do produkcji biokomponentów.

Nowe regulacje tworzą dodatkowy popyt na ok. 500 tys. ton kukurydzy i zbóż, z których wyprodukowanych będzie bioetanol jako dolewka do benzyn – powiedział Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

Blending ON wymagać będzie dodatkowych 100-150 tys. ton bioestrów. To przełoży się na dodatkowy popyt na 200-300 tys. ton nasion rzepaku.

 

Tegoroczna nowelizacja ustawy (13.07.2023) o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych wprowadza nowelizację NCW (Narodowego Celu Wskaźnikowego).

Umożliwia to wdrożenie do powszechnego użytku benzyn E10 od stycznia 2024 r. Przypomnijmy, że od 2025 r. NCW ma wynieść 9,20%.

– Współczynnik redukcyjny jest już w tej ustawie ustalony na stałe na poziomie 0,85%, począwszy od 2024 r. To stabilizuje rynek biokomponentów. Wymagany blending w olejach napędowych w 2024 i 2025 r. określony jest na 5,20% wg wartości opałowej – zaznaczył Adrian Biały z Kancelarii Cabaj & Kotala – Doradztwo Podatkowe.

 

 

Bezpieczeństwo żywnościowe: Food Security – the future of agriculture w Berlinie cz. 2

 

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu

 

Obecna nowelizacja NCW zmienia zasady sporządzania obowiązkowych mieszanek w benzynach silnikowych od 1 stycznia 2024.

  • 5,3% w benzynach silnikowych o kodzie CN 2710 12 45, z czego 4,59% wynosi udział bioetanolu;
  • 3,2% w benzynach silnikowych o kodzie CN 2710 12 49.

 

W praktyce oznacza to wprowadzenie na rynek benzyny E10 w rodzinie paliw benzynowych 95 oktanowych. Bez zmian pozostaje E5 w zakresie benzyn 98.

Nie będzie realizowany scenariusz alternatywny. Zamierzano w nim blendować każdy litr etyliny. Byłoby to trudne dla producentów, importerów i firm logistycznych.

 

Twarda nakładka uprawowa Marathon Edge Väderstad: coś na ekoschematy

 

Inwestować w nowe, zielone technologie

 

Janusz Piechociński, były wicepremier RP i prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska – Azja przestrzegał w swym dość przydługawym wywodzie, że ze świata idzie sygnał recesyjny.

Niezależnie od tego, światowe potęgi gospodarcze zdają sobie sprawę z rosnącego trendu prośrodowiskowego i… chcą na tym zarobić. Pekin zwiększa wydobycie kopalin. Napędza swą gospodarkę w kierunku tworzenia technologii zeroemisyjnych.

– I my w Polsce powinniśmy sobie zadać pytanie: ile jeszcze warto zachować z dotychczasowych rozwiązań, a jak bardzo i jak szybko dążyć do nowych technologii? – retorycznie pytał Piechociński.

 

– Polska już wyczerpała możliwości, które dały nam sukces gospodarczy po 1989 r. Już nie mamy taniej energii i zasobów. Jedocześnie jest koniec września, a za oknem +29 stopni C. Zmiana klimatyczna jest faktem i to będzie rzutować na dalsze zachowania ekonomiczne. Dążenie do zerowej emisji jest nieuniknione. Jak osiągniemy ten cel?

W USA przyjęto Inflation Deduction Act. Dofinansowuje on koszty operacyjne do inwestycji. W UE dominują konkusy i biurokracja. Jak nie weźmiemy się szybciej do roboty, za kilkanaście lat będziemy w Europie jeździć tylko autami made in USA – przestrzegał Marcin Korolec, wiceprezes Transport & Enviroment.

 

Gdańska Giełda Zbożowa 2023: Zbigniew Ohler komentuje rynek ziarna i oleistych

 

BP dąży do neutralności klimatycznej

 

O tym, jak koncerny paliwowe przygotowują się do transformacji energetycznej, opowiadała Joanna Wojsa z BP Polska.

– Przygotowaliśmy trzy możliwe scenariusze. Przewidują one emisje CO2 z produkcji i zużycia energii, procesów przemysłowych niezwiązanych z energią oraz spalania gazu ziemnego oraz emisje metanu z produkcji, przesyłu i dystrybucji paliw kopalnych. Wyjściowym punktem jest 2020 rok przy ustalonym poziomie emisji CO2 do atmosfery.

W scenariuszu nazwanym przez nas ‘new momentum’, poziom dekarbonizacji jest wolny i zakłada obecne tempo tego procesu. W 2050 r. osiągnęlibyśmy wtedy zaledwie powrót do pułapu emisji z lat 2000. Tempo i zakres dekarbonizacji w scenariuszach nazwanych w raporcie BP jako przyspieszony ‘accelerated’ i ‘net zero’ (neutralny) szybciej zredukowałoby produkcję gazów cieplarnianych.

W omawianym raporcie BP zaznaczono, że obecnie na świecie mamy ok. 1,8 mld pojazdów osobowych.  Z tego 1,5 mld to pojazdy z silnikami spalinowymi, a reszta to elektryki, hybrydy, auta wodorowe i napędzane LPG. W 2050 ten trend będzie prawdopodobnie odwrócony; elektryki stanowić będą ok. 1 mld pojazdów.

Gorzej będzie z pojazdami ciężarowymi. Na 120 mln aut tego typu jeszcze w 2050 jeszcze połowa będzie używać diesel. Jeszcze bardziej opornym sektorem będzie transport morski i branża lotnicza.

Jak zaznaczyła Joanna Wojsa, BP chce do 2050 r. być neutralna klimatycznie. Obecnie rozbudowuje 5 rafinerii, z czego 3 w Europie. Będą w nich produkowane paliwa z surowców pochodzenia biologicznego, w tym najwyższej jakości paliwa lotnicze.

 

Adam Lipiński: urządzenia Riela Polska solidnie wykonane

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: