25 - 07 - 2023
Fot. P. Łuczak, Agrokonsument.pl

Claas XERION 12 Terra Trac i Trac: olbrzym, który dba o glebę

W technice rolniczej liczą się już nie tylko oszczędność paliwa i czystość spalin. Rosnące wymagania rolnośrodowiskowe wymagają delikatnego obchodzenia się z glebą. Potrafi to sześciusetkonne monstrum Claas – Xerion serii 12. Czytaj w Agrokonsument.pl

 

 

Podczas niedawnego pokazu nowości Claas, czterogąsienicowy olbrzymi ciągnik Xerion serii 12 z wyreżyserowanym impetem wjechał do hali demonstracyjnej na oczach międzynarodowego gremium dziennikarzy.

Manewrował z lekkością, by po chwili majestatycznie odjechać. Następnego dnia można go było oglądać podczas pracy z kultywatorem.

Moc maksymalna do 653 KM daje serii Xerion 12 światowe prowadzenie w kategorii najmocarniejszych ciągników z napędem na wszystkie koła z przekładnią bezstopniową.

Ładowacz skrojony na miarę: dekalog Claas

 

Silnik Mercedesa

 

Sześciocylindrowy rzędowy silnik Mercedes-Benz o pojemności 15,6 litra jest znany z serii Jaguar i Lexion. Oferuje:

  • ogromny moment obrotowy,
  • oszczędność paliwa,
  • niskie nakłady na konserwację.

W modelu Xerion 12.590 jednostka ta daje 585 KM od 1600 obr./min, a w Xerion 12.650 nawet 653 KM.

Za wyjątkowe generowanie mocy już przy niskich obrotach i jednocześnie maksymalną wydajność przy pełnym i częściowym obciążeniu odpowiada technologia Turbo Compound z turbosprężarką Wastegate.

Maksymalny moment obrotowy 3100 Nm w modelu Xerion 12.650 – jest do dyspozycji już przy 1300 obrotach silnika. Prędkość obrotowa biegu jałowego jest ustawiona na niskie 650 obr./min.

Chłodnice silnika, przekładni, układu hydraulicznego i osi dla zapewnienia maksymalnej wydajności mają duże rozmiary i są rozmieszczone w łatwo dostępnych miejscach. Czyszczenie na pstryk: załatwia to hydrauliczny wentylator rewersyjny.

Zbiornik paliwa w serii Xerion 12 ma pojemność 1400 l, a zbiornik AdBlue może pomieścić 90 l. Dzięki centralnemu położeniu zbiornika paliwa, rozkład masy ciągnika w ciągu dnia pracy nie zmienia się wraz ze spadkiem poziomu paliwa.

W kwestii konserwacji silniki charakteryzuje długi okres między wymianami oleju wynoszący 1000 godzin pracy i bezobsługowy układ oczyszczania spalin zgodny z normą Stage V.

 

Korzystne zmiany w podatku od spadków i darowizn od 1 lipca 2023 roku

 

Bezstopniowy napęd na wszystkie koła

 

Podobnie jak wszystkie duże ciągniki Claas, również nowa seria jest wyposażona w przekładnię bezstopniową Cmatic najnowszej generacji. Pisaliśmy o tym wynalazku tutaj.

Charakteryzuje się ona – wg producenta – łatwością konserwacji, trwałością i niskim zużyciem paliwa. Ponadto łagodne ruszanie i zwalnialnie bezstopniowych napędów jezdnych z rozdziałem mocy chroni narzędzia do uprawy gleby i siewniki.

W połączeniu z efektem multipass i rozkładem masy 50:50 powstaje przenoszenie mocy na podłoże przy jego maksymalnej ochronie – niezależnie od kąta skrętu.

Xerion 12 Terra Trac osiąga prędkość maksymalną 40 km/h przy wydajnych 1400 obrotach silnika. Wariant kołowy Trac osiąga prędkość do 50 km/h.

 

Riela na Opolszczyźnie: firma „Kłos”

 

CEMOS on board

 

Samouczący się, dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji pracy to Cemos. Zapewnia obniżenie zużycia paliwa i zwiększenie wydajności powierzchniowej. Ponadto Cemos obejmuje asystenta ustawienia pługa i aplikację Terranimo.

Po wprowadzeniu warunków pracy aplikacja oblicza i wizualizuje ryzyko zagęszczenia gleby w trzech warstwach. To optymalizuje ustawienia maszyny pod kątem większej ochrony gleby.

 

Hydraulika robocza niskich obrotów

 

Koncepcja niskich prędkości obrotowych 2.0 w ciągnikach Xerion obejmuje nie tylko obszar napędu, ale także wydajną hydraulikę roboczą.

Trzy pompy Load Sensing tłoczą do odbiorników zewnętrznych maksymalnie 537 l/min przy 1900 obrotach silnika. Dzięki dużemu natężeniu przepływu nawet najszersze siewniki pneumatyczne o stale wysokim zapotrzebowaniu na olej mogą pracować przy znacznie zmniejszonej prędkości obrotowej silnika.

Priorytetowe złącza hydrauliczne mogą dostarczać nawet 140 l/min oleju. Natężenie przepływu jest wyświetlane graficznie dla każdej pary hydrauliki w terminalu Cebis.

 

 

Lecą jaja w ministra rolnictwa, a polityka rolna w Polsce od lat to fikcja

 

Nowe podwozia

 

Claas opracował nowe napędy gąsienicowe z wymuszonym napędem dla serii Xerion 12. Stabilne osie skrętne z dwoma dodatkowymi siłownikami skrętu na każdą oś i dużymi kołami napędowymi przy jednoczesnym zazębieniu 8 krzywek łagodnie przenoszą moc na pas gąsienicy.

Dwuczęściowa konstrukcja ramowa gąsienic umożliwia dwóm niezależnie prowadzonym przez wózek parom rolek pośrednich dostosowanie się do nierówności podłoża niezależnie od ramy wahliwej.

Duże amortyzatory gumowe między podwoziem a ramą wahliwą podwozia tłumią drgania i wstrząsy.

Wariant Trac można wyposażyć w koła bliźniacze maksymalnie w rozmiarze 800/70 R42, uzyskując w ten sposób dużą powierzchnię styku wśród ciągników kołowych.

Wariant Terra Trac dzięki dużym trójkątnym gąsienicom o szerokości 30 lub 36 cali (762 lub 914 mm) pracuje na tym samym poziomie wydajności.

 

 

Bio_reaction Top Farms a rolnictwo regeneratywne

 

Duża kabina z koncepcją czteropunktowej amortyzacji

 

Podczas opracowywania serii Xerion 12 skupiono się nie tylko na wydajnym i chroniącym glebę przenoszeniu siły uciągu, ale także na komforcie operatora. Kabina została wydłużona o 27 cm do przodu.

Pełna integracja układu oczyszczania spalin i układu wydechowego po prawej stronie podwozia pod kabiną oraz smukła kolumna kierownicy oferują widoczność we wszystkich kierunkach.

Obsługa i monitorowanie centralnych funkcji odbywa się za pośrednictwem ergonomicznego podłokietnika z dźwignią wielofunkcyjną Cmotion i terminalem Cebis z ekranem dotykowym.

Czteropunktowa amortyzacja kabiny pochłania wstrząsy i kompensuje kołysanie boczne.

 

Opr. na podstawie informacji prasowych Claas

 

O pokazie nowych maszyn Claas dla międzynarodowego grona dziennikarzy przeczytasz jeszcze:

 

Claas EVION: nowa seria kombajnów do gospodarstw rodzinnych

 

 

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: