13 - 04 - 2022
Fot. Pixabay

Polska piątym eksporterem żywności do Włoch!

Włochy są niemal całkowicie uzależnione od importu surowców, z których większość pochodzi z krajów UE. Aż 72 proc. tego importu pochodzi z UE, w tym z… Polski!

 

Mięso wieprzowe, pieczywo, orzechy, czekolada i słodycze oraz przetworzona żywność to główne grupy produktowe we Włoszech, które notują rosnący popyt konsumencki.

 

Surowce do ich wytworzenia okazuje się wcale niekoniecznie powstają na Półwyspie Apenińskim, ale są importowane, w tym z Polski.

Tylko w 2021 r. Włochy zaimportowały produktów rolnych ze świata za 28 mld USD, w tym za 23 mld USD z krajów UE.

 

 

Polska w pierwszej piątce eksporterów do Włoch

 

Największym dostawcą surowców i żywności przetworzonej do słonecznej Italii są:

 

  • Niemcy – 18,4 proc. udziału;
  • Francja – 12,6 proc.;
  • Królestwo Niderlandów – 12,1 proc.;
  • Hiszpania- 10,5 proc.;
  • Polska – 5,6 proc. (1,6 mld USD).

 

Nasz kraj wyprzedza innych tuzów eksportu przetworzonej żywności i produktów rolnych, takich jak Belgia, Austria, USA, Turcja czy Dania!

 

Ziemniaki: produkcja i spożycie w Polsce

 

Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że to, co wjedzie do Włoch jako surowiec, często jest tam przetworzone, pięknie opakowane i właśnie jako żywność „Made ind Italy” z olbrzymią marżą sprzedawana na świecie.

W tym nad Wisłą.

Czy jedząc włoskie lody zastanawialiście się, czy czasem nie są zrobione z polskiego mleka i cukru? Ile w słodyczach marki Ferrero Rocher czy Nutelii znajduje się surowców pochodzenia polskiego? Trudno to ocenić, a jednak!

 

Pozazdrościć przetwórstwa i marketingu

 

Włoski przemysł przetwórstwa spożywczego jest doskonale zorganizowany. Choć jest bardzo rozdrobniony, to charakteryzuje się rosnącą konsolidacją mniejszych firm. Wiodący gracze na rynku włoskim stosują strategie wielokanałowe, które pomogły im zrekompensować straty w gastronomii dzięki wyższej sprzedaży w kanale detalicznym w czasie pandemii Covid-19.

 

W 2021 r. stopniowy powrót do pracy, nauki i zajęć sprawił, że włoscy konsumenci mieli mniej czasu i chęci na domowe gotowanie i pieczenie. Na odreagowaniu po pandemii skorzystały wyroby cukiernicze, batoniki, lody i ciastka.

Produkty rzemieślnicze zajmują czołowe miejsce na rynku żywności pakowanej. Lokalni konsumenci nadal preferują świeże produkty zamiast produktów w puszkach.

Jednak najpopularniejsze produkty żywnościowe w puszkach to owoce morza (zwłaszcza tuńczyk), mięso i produkty mięsne, pomidory i fasola.

 

Covid-19 przyspieszył we Włoszech trend zdrowego odżywiania, a wegańskie, wegetariańskie alternatywy, produkty bez glutenu, laktozy lub cukru oraz superfoods przyciągają coraz więcej lokalnych konsumentów.

 

Opr. na podstawie USDA

 

 

Certyfikat żywności halal: Egipt robi wyjątek dla mleka?

Redakcja Agrokonsument.pl
Serwis Agrokonsument.pl specjalizuje się w treściach kierowanych dla konsumentów i branży agro. Polityka rolna, bezpieczeństwo żywności, ubezpieczenia, prawo.
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: