Afrykańska Kontynentalna Strefa Wolnego Handlu (AfCFTA) stanowi jedną z najbardziej ambitnych inicjatyw Unii Afrykańskiej. Cel: przyspieszenie wzrostu gospodarczego i promowania integracji regionalnej w celu stworzenia największej na świecie strefy wolnego handlu.
Jest to przesłanie, które zostało przekazane podczas spotkania zatytułowanego „Afrykańska Strefa Wolnego Handlu i Plan Mattei: A Window on the Future of Agriculture”, które odbyło się podczas targów EIMA w Bolonii.
AfCFTA obejmuje prawie wszystkie kraje afrykańskie, otwierając drzwi do rynku liczącego 1,3 miliarda ludzi. Dane Afrykańskiego Banku Rozwoju i Banku Światowego wskazują, że potencjał tej umowy jest ogromny.
Może ona wyciągnąć 30 milionów ludzi ze skrajnego ubóstwa i wygenerować wzrost ogólnego dochodu o 450 miliardów dolarów do 2035 roku.
AfCFTA ma na celu nie tylko wyeliminowanie barier taryfowych, ale też rozwój przemysłu i rolnictwa. Główne cele umowy obejmują:
Konkretne środki obejmują stopniową eliminację barier taryfowych i pozataryfowych w handlu towarami, w celu wyeliminowania 97% taryf do 2030 roku.
Pomimo znacznych postępów, nadal istnieją poważne wyzwania. To:
Włosi liczą, że zaproponowany przez nich tzw. Plan Mattei może odegrać ważną rolę we wspieraniu afrykańskich wysiłków. Oczywiście, chodzi o zacieśnianie współpracy z Włochami w sektorach rolnictwa i mechanizacji oraz promowania zrównoważonego rozwoju, a także wspólnego wzrostu gospodarczego.
Sprzedaż działki a podatki cz. 2: VAT, czyli podatek od towarów i usług
Włosi zauważają też inny problem: starzejące się społeczeństwo zajmujące się rolnictwem. Uruchomiono więc program wsparcia młodzieży, aby przyspieszyć wymianę pokoleń.
Niestety, utknął on w Rzymie z powodu braku przepisów wykonawczych. Obecnie włoskie firmy rolnicze prowadzone przez przedsiębiorców poniżej 40 roku życia stanowią 7,5% ogółu (1,3 miliona). Chociaż odsetek ten rośnie, nie wystarczy to do odmłodzenia sektora, w którym przeciętny rolnik ma 63 lata.
– Podczas gdy w Italii co piąta firma jest prowadzona przez młodą osobę poniżej 40 roku życia, w Europie średnia wynosi nieco poniżej jednej na trzy. Możemy mieć najbardziej innowacyjny pojazd rolniczy na świecie, ale za kierownicą musi siedzieć ktoś, kto go prowadzi: tym kimś jest młody człowiek – powiedziała Paola Adami, dyrektor Itasf, Sieci Instytutów Rolniczych bez Granic.
Cykl tekstów EIMA 2024:
EIMA 2024, Bolonia: będzie się działo – kliknij
Powiew optymizmu – kliknij
Co ma Donald Trump do europejskiego rolnictwa i ryzyka ceł? – kliknij
Dodatkowe 300 tys. ha w Italii pod uprawy dzięki satelitom – kliknij
Pierwszą ofiarą zmian klimatycznych jest rolnictwo. Kredyty węglowe – kliknij
Opr. na podstawie informacji prasowych EIMA
PRS Rutkowski, Kałdus: już 20 lat na zbożowych silosach Riela Polska