Prezentacja nowego flagowego ciągnika Massey Ferguson odbyła się podczas specjalnego pokazu polowego.
Ciągnik w historii marki Massey Ferguson Seria 9S, a szczególnie jej topowy model 9S.425, to aktualnie najmocniejszy ciągnik, jaki kiedykolwiek opuścił fabryki Massey Ferguson. Oferuje maksymalną moc 425 KM, dostępną bez boosta czy dynamicznego zwiększania mocy.
To znacząca ewolucja w stosunku do ustępującego króla – serii 8740, który dysponował mocą maksymalną 405 KM.
Nowa seria 9S reprezentowana jest przez 6 modeli w zakresie mocy od 285 do 425 KM, częściowo pokrywając się pod tym względem z serią 8S (205-305 KM).
Czy będą dotacje dla rolników? Skąd pieniądze na rolnictwo 4.0?
Pod maską MF 9S.425 pracuje silnik AGCO Power o pojemności 8,4 l. W porównaniu do poprzednika wprowadzono jednak kilka istotnych zmian.
Przede wszystkim nowa wersja silnika wyposażona jest w jedną turbinę o stałej geometrii zamiast dwóch turbin szeregowych, które znajdowały się w serii 8700.
Kolejną ważną zmianą jest rezygnacja z zaworu EGR, który występował w serii 8700. To następny krok w upraszczaniu konstrukcji, zwiększający bezawaryjność maszyny.
Riela Polska: 25 lat dla rynku zbóż i bezpieczeństwa żywnościowego kraju
Ciągnik Massey Ferguson 9S.425 wyposażony jest w znaną przekładnię ML 260. Jest ona w pełni bezstopniowa i umożliwia płynną jazdę z prędkością od 30 m/h do 55 km/h.
W stosunku do poprzednika przekładnia zyskała przydomek HD, co oznacza jej wzmocnienie. Obudowa przekładni została wzmocniona o 13%, a osie tylne zwiększono ze 110 na 125 mm.
Zmodyfikowano również elementy przedniego napędu. Zastosowano grubsze podzespoły, wały, krzyżaki i sworznie. Interesującym rozwiązaniem jest system jazdy, gdzie prędkość można regulować na dwa sposoby. Za pomocą joysticka lub pedału gazu, a przełączanie się między tymi trybami odbywa się płynnie podczas jazdy.
To znaczne uproszczenie w stosunku do poprzednika, gdzie trzeba było wybierać tryb za pomocą przycisku.
System hydrauliczny w nowym Massey Ferguson zasługuje na szczególną uwagę.
W standardzie ciągnik wyposażony jest w pompę o wydajności 205 l/min. przy obrotach silnika 1650 obr/min (ECO). Przy maksymalnej prędkości 2070 obr./min generuje ona wydatek aż 270 l/min.
Dla najbardziej wymagających zastosowań dostępny jest układ o wydajności 340 l/min. przy 1650 obr/min, który przy maksymalnych obrotach silnika może dostarczyć aż 440 l/min oleju.
W przypadku wyboru najbardziej wydajnego układu, ciągnik wyposażony jest w dwie pompy load sensing połączone równolegle. Każda obsługuje po trzy pary wyjść hydraulicznych. Dodatkowo dostępna jest trzecia para przyłączy i wydajności 170 l/min.
Massey Ferguson 9S dysponuje 101 l oleju hydraulicznego, co według producenta jest najlepszym wynikiem na rynku. Warto podkreślić, że hydraulika i przekładnia mają oddzielne układy.
To ważny aspekt, o który często pytają nasi rolnicy.
Siew punktowy – pszenica i rzepak. Perfekcja Väderstad w gospodarstwie Paluzy
Jednym z najważniejszych elementów nowego ciągnika jest jego kabina o objętości 3,4 m3 i powierzchni szyb 6,6 m2. Jest to jedna z największych kabin dostępnych na rynku.
Charakterystyczna konstrukcja z pochyloną do przodu szybą sprawia, że operator przez większość dnia znajduje się w zacienieniu. Pochylenie szyby ma także praktyczny wymiar – brud nie osadza się tak łatwo na jej powierzchni.
Kabina zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, a poziom hałasu to zaledwie 65 dB(A) w standardowej wersji (67 dB(A) z systemem centralnego pompowania kół). W kabinie operator ma do dyspozycji zaawansowany system nawigacji z funkcją autouwrocia, sekwencji i innymi automatycznymi funkcjami ułatwiającymi pracę.
Standardowo ciągnik wyposażony jest w jeden monitor, ale za dopłatą można zamówić drugi, co znacznie rozszerza możliwości kontroli i monitorowania parametrów pracy.
Odszkodowanie z tytułu wywłaszczenia gruntu: spółka rolna płaci podatek
Ciekawym dodatkiem jest możliwość personalizacji ciągnika, dzięki jednostce projektowej MF By You. W ramach tej usługi można zamówić m.in. skórzany fotel, ciemniejsze szyby, a także dodatkowe udogodnienia jak Apple CarPlay czy Android Auto.
Co istotne, wszystkie modyfikacje wykonywane są przez fabrykę i objęte homologacją.
Nowy Massey Ferguson 9S.425 bazuje na sprawdzonej konstrukcji serii 8700. Z tego powodu producent oferuje 5-letnią gwarancję na 2,5 tysiąca motogodzin.
Dla gospodarstw pracujących intensywniej istnieje możliwość rozbudowania gwarancji do 5000 godzin.
Jak poinformował przedstawiciel Massey Ferguson, pierwsze egzemplarze nowego flagowca zostały już dostarczone do polskich rolników. W tym roku producent planuje sprzedać w Polsce około 40-50 sztuk modelu 9S, co ma zapewnić około 10% udziału w segmencie ciągników o mocy powyżej 285 KM.
Specyfikacja techniczna Massey Ferguson 9S.425
Opr. oni
Kalkulacja opłacalności produkcji pszenicy ozimej w sezonie 2024/2025