Zakup gruntu, tak samo jak zakup każdej nieruchomości, wymaga podpisania umowy przeniesienia własności w formie aktu notarialnego. Takie zdarzenie rodzi również konsekwencje podatkowe.
Zakup gruntu rolnego wiąże się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych – dalej PCC (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC).
Obowiązek zapłaty podatku PCC od kupna gruntu ciąży na stronie kupującej (art. 4 pkt 1 ustawy o PCC). Rodzaj i wysokość podatku, który osoba nabywająca grunt rolny ma zapłacić, zależy od tego, kto sprzedaje nieruchomość.
Kalkulacja opłacalności produkcji pszenicy ozimej w sezonie 2024/2025
Jeśli grunt zbywa osoba fizyczna, to kupiec zobligowany jest do zapłaty podatku PCC w wysokości 2%. Kwota wyliczana jest na podstawie ceny gruntu rolnego, który jest wpisany w akt notarialny nabycia nieruchomości gruntowej.
Różnice w stosunku do cen rynkowych mogą stać się przyczyną kontroli organu podatkowego, który ma na to 5 lat. W przypadku zaniżenia wartości nieruchomości, organ może wezwać do zapłaty różnicy w podatku PCC wraz z odsetkami.
Podatek PCC od zakupu gruntu rolnego jest naliczany przez notariusza i pobierany przez niego przy podpisywaniu aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości.
Notariusz zajmuje się także sporządzeniem odpowiednich deklaracji i wpłaty podatku PCC do urzędu skarbowego.
Jeśli sprzedawcą gruntu jest osoba prowadzącą działalność gospodarczą, wówczas nabywający musi uiścić podatek VAT.
Gy nieruchomość gruntowa jest kupowana od osoby prowadzącej działalność gospodarczą będącej czynnym podatnikiem VAT, to kupujący nie opłaca podatku PCC, ale podatek VAT.
Zazwyczaj podatek VAT jest już zawarty w cenie nieruchomości, która jest ceną brutto. Stawka podatku przy zakupie gruntu od przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą wynosi 23 proc.
Ustawodawca przewidział zwolnienia dla rolników nabywających grunty rolne (art. 9 pkt 2 ustawy o PCC). Należy podkreślić, że muszą to być grunty sklasyfikowane jako użytki rolne.
Nabycie gruntów niesklasyfikowanych jako użytki rolne, lecz np. jako lasy, nie daje możliwości zwolnienia z opodatkowania PCC. Głównym celem tych regulacji było ułatwienie rolnikom powiększania posiadanych już przez nich gospodarstw rolnych oraz zmniejszenie różnic w strukturze gospodarstw rolnych Polski w stosunku do pozostałych krajów Unii Europejskiej.
Wprowadzone zwolnienia ograniczają możliwość korzystania z tych regulacji dla osób niebędących rolnikami. Dla jednostek posiadających już gospodarstwa rolne przewidziane są ułatwienia w zakupie gruntów, głównie przeznaczonych pod uprawę.
Za gospodarstwo rolne uważa się:
Zwolnienie z opłaty podatku PCC dla rolników przysługuje w sytuacji spełnienia łącznie następujących warunków:
Co, jeżeli kupujący nie wykorzystał w pełni pomocy de minimis w latach poprzednich?
Wtedy kwota podatku, która powinna być naliczona od kupna gruntu rolnego nie przekracza kwoty limitu pomocy określonej dla jednej osoby oraz limitu krajowego pomocy de minimis – umowa sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie art. 9 pkt 2 ustawy o PCC.
Artykuł powstał w kancelarii Tax Advisers Group, obecnie Kraftax
Artykuł nie stanowi porady prawnej – swój przypadek skonsultuj ze specjalistą.
Podstawa prawna: Ustawa z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U.2022.111 t.j.)
Artykuł nie stanowi porady prawnej – swój przypadek skonsultuj ze specjalistą.
Rzepak, słonecznik, soja: pełne magazyny, dobre prognozy – ceny już tylko w dół?