„Walka ze zmianami klimatycznymi” – to hasło, które w ostatnich latach jest na sztandarach polityki Unii Europejskiej. Ostatnio szczególną uwagę skupiły na sobie zmiany proponowane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, których próby wdrożenia stały się powodem do rozpoczęcia protestów rolników w całej UE.
Część proponowanych zmian w ramach tego projektu weszła już w życie. Jedną z nich jest tzw. podatek węglowy CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism).
Wdrożenie CBAM jest wynikiem wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r.
Celem regulacji jest wprowadzenie nowego podatku od towarów importowanych do UE, których wytworzenie wiązało się z emisją dużej ilości CO2. Kwota podatku ma zależeć od wysokości emisji CO2 do atmosfery, która była związana z wytworzeniem tego towaru.
Wprowadzenie podatku zostało podzielone na dwie fazy:
Nową regulacją został objęty import towarów określonych w art. 2 rozporządzenia 2023/956 i są to:
To, czy dany towar kwalifikuje się do CBAM, należy porównać kod CN podany w rozporządzeniu do kodu CN importowanego towaru.
Z regulacji wyłączony jest import towarów o tzw. „niewielkiej wartości” do 150 euro. Komisja Europejska (KE) zapowiada plan rozszerzenia listy regulowanych towarów w przyszłości, co oznacza, że przepisy powinny być na bieżąco monitorowane.
Valtra Q305 oraz Väderstad TopDown: moc synergii dla dobra gleby i zysku
Importer nawozów z kraju spoza UE musi uzyskać od sprzedającego informację między innymi o:
Komisja oczekuje ogromu danych! Ich dostarczenie może stanowić poważne wyzwanie dla sprzedających z krajów trzecich.
Do dnia 31 lipca 2024 roku w zasadzie nic się nie działo. Rozporządzenie „przyzwalało” na korzystanie w 100% z tzw. wartości domyślnych. Są to średnie wartości emisji podanych przez KE.
Od sierpnia 2024 r. szacunki nie powinny przekraczać 20% całkowitej sumy emisji.
Każdy importer towarów objętych CBAM składa sprawozdania kwartalne. Tak jest w okresie przejściowym.
Składa się je elektronicznie w tzw. Rejestrze Przejściowym CBAM, który nadzoruje KE.
Kara może wynieść od 10 do 50 euro za tonę niezgłoszonych emisji.
Po upływie okresu przejściowego importer towarów objętych CBAM musi przygotować się na:
Bez informacji o rzeczywistych emisjach w okresie docelowym, KE nakaże uwzględnienie wartości domyślnych, podanych przez siebie. Te będą bazować na średniej z najgorszych pod względem emisji instalacji w regionie.
Paweł Gruszka, Konsultant podatkowy, KrafTax
Podstawa prawna:
Artykuł nie stanowi porady prawnej – swój przypadek skonsultuj ze specjalistą.