18 - 12 - 2022
Fot. Claas

Sieczkarnia idzie na zimowy odpoczynek

Gdyby Twoja sieczkarnia umiała mówić ludzkim głosem, to tuż po zakończeniu żniw powiedziałaby tak: „umyj mnie, wysusz, zatankuj i daj spać”! Na co należy więc zwrócić uwagę, przygotowując sprzęt do zimowania po zakończonych pracach polowych? Czytaj w Agrokonsument.pl

 

Prace w polu już zakończone. Czas na przejrzenie sprzętu i jego oczyszczenie, aby był gotowy na nowy sezon. Sieczkarnia to duża maszyna, posiadająca wiele zakamarków, w których gromadzą się zanieczyszczenia powstałe w trakcie pracy.

Suche resztki roślinne, pył oraz gleba nie mają tak agresywnego wpływu na powłokę i układy maszyny, gdyby nie wilgoć. A ta w rolnictwie jest wszechobecna.

Woda jako rozpuszczalnik uruchamia przemiany biochemiczne substancji zawartych w resztkach biomasy i gleby zastygłych na sprzęcie. Powstają wtedy naturalne kwasy, które stopniowo zaczynają trawić powłokę lakierniczą, a przede wszystkim uszkodzone jej fragmenty i niezabezpieczone elementy metalowe.

Tempo korozji jest tym szybsze, im wyższa temperatura. Szybkość reakcji chemicznej zwiększa się bowiem od 2 do 4 razy przy podwyższeniu temperatury o każde 10 stopni Celsiusza.

Dodajmy, że utrzymywana przez zanieczyszczenia wilgoć tym łatwiej penetruje połączenia elektryczne, powodując korozję lub nawet trwałe zniszczenie wielu bardzo drogich komponentów elektrycznych i elektronicznych. No i ostatnie, ale nie najmniej ważne: resztki pożniwne to również niestety pożywka dla gryzoni, zwłaszcza w okresie jesiennym. To prosta droga do bardzo kosztownych napraw.

 

Spis czynności kontrolnych sieczkarni Claas

 

Przypominamy i podpowiadamy podstawowe czynności, które warto wykonać podczas konserwacji sprzętu po pracach polowych.

Należy zatem zdemontować wszystkie możliwe do demontażu osłony i usunąć wszelkie luźne zanieczyszczenia. Najlepiej do tego nadaje się sprężone powietrze.

Następnie trzeba przejrzeć poszczególne podzespoły:

 

  • pakiet chłodnic – wydmuchać sprężonym powietrzem, ale w skrajnych przypadkach – umyć ciśnieniowo;
  • przedział silnika – wydmuchać powietrzem, nie myć;
  • zespół wciągający – wydmuchać i umyć;
  • bęben tnący i dno bębna nożowego – wydmuchać;
  • mechanizm ostrzenia noży bębna tnącego – wydmuchać;
  • obszar gniotownika i kosza chłodnicy – wydmuchać;
  • gniotownik – zdemontować i dokładnie umyć i wysuszyć przed montażem;
  • wentylator wyrzutu i sąsiadujące obszary – oczyścić i wydmuchać;
  • tunel wrzutowy i obrotnicę tunelu – wymieść i wydmuchać;
  • zbiornik zakiszacza – opróżnić, a następnie przepłukać czystą wodą, następnie dokładne wysuszyć przed montażem;
  • skrzynka akumulatorów – skontrolować, obmieść i wydmuchać;
  • filtry kabinowe i filtry powietrza silnika – zdemontować i wydmuchać z obu stron;
  • gniazda filtrów po wyjęcia filtrów – wyssać odkurzaczem.

 

Ochrona węgla w glebie, czyli gospodarka próchnicą

 

W swych porządkach nie pomijaj kabiny!

 

Jej dokładne wyczyszczenie ograniczy wizyty myszy czy szczurów. Gryzonie wabione są pozostałościami jedzenia lub opakowań po nim, które nierzadko pozostają po sezonie w kabinie pojazdu.

Dopiero po wykonaniu powyższych czynności można dokładnie umyć sprzęt i w miarę możliwości go osuszyć. Oczywiście, prace najlepiej prowadzić od góry do dołu maszyny. Jeśli ma to miejsce pod przysłowiową chmurką, najlepiej zrobić to w dzień bezwietrzny, bezmroźny, słoneczny i suchy. I takie zdarzają się zimą.

Podobnego serwisu potrzebują także przyrządy żniwne sieczkarni i przyrządy do zbioru traw.

 

Czy dotacja z ARiMR stanowi przychód do opodatkowania?

 

Kto smaruje, ten jedzie

 

„Dzięki o panie, kąpiel w oleju przywraca sprawność wszystkim moim układom” – powiedział robot 3CPO w kultowym filmie „Gwiezdne Wojny do Luke’a Skywalkera, zanurzając się w serwisowym oleju.

Trudno byłoby zamoczyć całą sieczkarnię w wannie z olejem, ale pamiętajmy, że maszyny to zespoły trących się metalowych części. Warstwa tłuszczu to mikrołożysko redukujące tarcie i środek konserwujący.

Nie szczędź na jakości smaru. Używaj smary i oleje firmowe, bo da Ci to pewność, że sąsiadujące z łożyskami i zębatkami uszczelki i gumy nie będą niszczone.

Przesmaruj wszystkie komponenty i uruchom maszynę na krótki czas, aby umożliwić dotarcie smaru do poszczególnych układów.

Ponadto:

 

  • skontroluj poziomy płynów eksploatacyjnych;
  • zapewnij przynajmniej 2/3 paliwa w zbiorniku na okres zimowania – w pustym zbiorniku następuje kondensacja pary wodnej, a woda to wróg dla silnika;
  • nie zapomnij o AdBlue, sugerowany poziom to 50%, jeśli maszyna jest wyposażona w obróbkę spalin;
  • umów termin i zleć wykonanie kontroli pożniwnej w autoryzowanym serwisie.

 

Kontrola wykonana przez eksperta umożliwi zidentyfikować zużyte albo uszkodzone podzespoły i dzięki temu ograniczyć do minimum ryzyko awarii po rozpoczęciu pracy w nowym sezonie.

Ten serwis się opłaci przedłużeniem żywotności maszyny i niższymi kosztami ewentualnych napraw. Gdy wrócisz do maszyny po zimie, zapewne będzie chciała powiedzieć Tobie: „dziękuję”!

 

 

Energia dla rolnictwa najwyższym priorytetem. Rolnicy żywią nas!

dr Piotr Łuczak – Agrokonsument.pl
Dziennikarz, redaktor i ekonomista.   Specjalizuje się w polityce i ekonomice rolnej.   Założyciel i redaktor naczelny serwisu Agrokonsument.pl należącego do Agro Creative Agency & Media. Szef redakcji Lidera Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy, Grupa MTP.   Pełnił funkcje redaktora naczelnego tytułów: Tygodnik Rolniczy, Profi– profesjonalna technika rolnicza i Agrarlexprawo dla rolnika. Najdłużej pracował w top agrar Polska, w tym także na stanowisku z-cy redaktora naczelnego.  
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: