Podatnik podatku rolnego może skorzystać z ulgi inwestycyjnej przy budowie lub modernizacji budynków inwentarskich.
Muszą one służyć do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich.
Uldze podlegają też obiekty służące ochronie środowiska.
O ulgę inwestycyjną w podatku rolnym można ubiegać się także w przypadku zakupu i zainstalowania:
Należy pamiętać, że z ulgi inwestycyjnej nie można skorzystać w przypadku, w którym wydatek został w całości lub w części sfinansowany ze środków publicznych (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym; dalej jako u.p.r.).
Wśród podatników często pojawiają się wątpliwości, w jaki sposób należy zdefiniować pojęcie ,,budowy’’ oraz ,,modernizacji’’.
Ustawodawca nie uregulował takiej kwestii. W celu określenia, co kryje się pod pojęciem budowy warto odwołać się do art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane.
Zgodnie z tym przepisem, za budowę uznaje się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę.
Wyjaśnienie pojęcia modernizacji można odnaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych. To m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 29 marca 2019, sygn. I SA/Po 1254/16. Sędziowie uznali, że modernizację rozumieć należy jako prace zmierzające do udoskonalenia obiektów przez wprowadzenie zmian w samej ich konstrukcji.
Modernizacją może być także unowocześnienie starych lub zainstalowanie nowych urządzeń, stanowiących wyposażenie tych obiektów.
Uwaga: do pojęcia modernizacji nie zaliczają się prace podejmowane w celu przywrócenia działalności użytkowej np. prace remontowe lub działania mające na celu utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego.
Nie ma w nich bowiem wspomnianego powyżej aspektu unowocześnienia.
Odliczenia w ramach ulgi inwestycyjnej można dokonać jedynie od podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, gdzie dokonana została inwestycja. Wobec tego, kwoty ulgi przyznanej w jednej gminie nie można odliczać od podatku rolnego należnego z tytułu nieruchomości położonych w innej gminie.
Jak wygląda procedura ubiegania się o ulgę inwestycyjną? Udzielenie ulgi inwestycyjnej następuje na wniosek zainteresowanego. Najwcześniej po zakończeniu realizacji inwestycji.
Do wniosku należy dołączyć zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami, fakturami lub ich uwierzytelnionymi odpisami, umożliwiającymi stwierdzenie wysokości tych wydatków.
Warto mieć na uwadze, że do wydatków inwestycyjnych nie należy zaliczać kwot wynikających z wykonania własnej robocizny. Dokumenty można złożyć zarówno w biurze podawczym właściwego urzędu gminy, jaki również wysłać pocztą na adres urzędu.
Urząd na rozpoznanie wniosku w sprawie ulgi inwestycyjnej ma zasadniczo miesiąc. Samo złożenie dokumentu nie podlega żadnej opłacie.
Rolnictwo 5.0 czy 4.0? Bez sztucznej inteligencji się nie da
W przypadku wydania decyzji uwzględniającej wniosek podatnika podatku rolnego, zyska on możliwość odliczenia od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja.
Jest to kwota w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
Wysokość odliczenia jest nałożona odgórnie w drodze ustawy (art. 13 ust. 2 ustawy o podatku rolnym). Kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
Ulga przysługująca w związku z tą samą inwestycją nie może być stosowana dłużej niż 15 lat.
Artykuł powstał w kancelarii Tax Advisers Group, obecnie Kraftax
Artykuł nie stanowi porady prawnej – swój przypadek skonsultuj ze specjalistą.
Podstawa prawna: