11 - 02 - 2023
Fot. Pixabay

Kto smaruje, ten jedzie: oryginał czy zamiennik?

Wielu właścicieli maszyn rolniczych poszukuje oszczędności w kosztach konserwacji maszyn. Stosują tańsze oleje, szczędzą na przeglądach. Czy warto? Czytaj w Agrokonsument.pl

 

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy prosty silnik bez elektroniki mógł być smarowany olejem o nieskomplikowanym składzie. Obecnie środki smarne są wysoce wyspecjalizowane. Ich receptury i rodzaje dodatków uszlachetniających są tak samo pilnie strzeżone, jak rysunki techniczne i proces produkcyjny silników i przekładni.

Klasyfikacja olejów prowadzona jest przez kilka niezależnych ośrodków na świecie. Najważniejszymi są:

  • ACEA – Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów, które oznacza oleje symbolami literowymi i cyframi. Na przykład oznaczenia E4, E6, E7, E9 to spełnianie normy w zakresie czystości spalin oraz czas użytkowania oleju.
  • SAE – Stowarzyszenie Inżynierów Pojazdów, które dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych: lepkości i temperatury pracy.

 

W przypadku lepkości, właściwości oleju określają dwie cyfry, które oznaczają jego przepływ w zależności od temperatury.

Pierwsza cyfra oznacza zachowanie środka przy rozruchu na zimno, stąd w oznaczeniu W (ang. winter – zima). Druga cyfra oznacza temperaturę roboczą pracy oleju. Im niższa wartość cyfry, tym lepsze zachowanie się oleju w danej temperaturze i jego przepływ.

Zatem olej 0W-40 sprawdzi się przy rozruchu silnika zimą, a 15W-40 jest bardziej adekwatny na lato i przy wysokich temperaturach zachowa właściwości smarne.

Uwaga. Powyższe oznaczenia nie wskazują na źródło ich pochodzenia: mineralne, półsyntetyczne lub syntetyczne.

 

Przekładnie bezstopniowe Claas: born to action in Paderborn

 

Priorytet, czyli czystość spalin

 

Nowoczesna kompozycja smarna oleju musi się także wpisywać w regulacje dotyczące czystości spalin, a konkretnie w redukcje tlenków azotu i cząstek stałych po spaleniu paliwa.

Europejskie normy emisji spalin Stage obowiązują od 1999 r. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że w stosunku do tych początków, obecnie obowiązująca generacja normy Stage V nakazuje wychwycenie 98% produktów spalania.

Oznacza to, że silnik ma dodatkowe wyposażenie w postaci katalizatorów oczyszczających spaliny. Olej musi być dla nich „przyjazny”, w przeciwnym wypadku może uszkodzić te drogie elementy.

Olej wskazany przez producenta może być zastąpiony tylko olejem o lepszych parametrach jakościowych. W przypadku stosowania danego oleju, ważnym jest czas pomiędzy jego wymianą.

Dla silników maszyn ze stajni Claas, zakłada się maksymalnie 600 roboczogodzin lub nie rzadziej niż rok. U dealera zawsze można wykonać analizę jakościową oleju używanego w maszynie, co pozwala na monitorowanie zużycia silnika, a także reakcję na początki ewentualnej awarii.

 

Brona wirnikowa czy talerzowa: specjalistyczna agrotechnika Poettinger

 

Olej przekładniowo-hydrauliczny

 

Czy oleje przekładniowe trzeba wymieniać? Tak! Ale nie tak często jak w silniku. Wymiana oleju przekładniowo-hydraulicznego powinna nastąpić nie co 1200, a co 1800 roboczogodzin. Takie zalecenia rekomenduje np. Claas.

Dodatkowo olej powinien mieć zatwierdzenie przez normę producenta przekładni.

Wraz z wymianą oleju musi nastąpić odnowienie wkładów filtrujących. Odpowiednie filtrowanie i konserwacja układu filtrującego pozwolą na dłuższą pracę na tym samym oleju. Nie można zapominać o filtrach odpowietrzników obudowy przekładni, gdyż ich kiepski stan może znacząco zakłócać pracę hydrauliki maszyny. Warto zadbać o kontrolę węży i połączeń hydraulicznych, gniazd hydrauliki zewnętrznej, kondycję hydrauliki maszyn towarzyszących, innych traktorów w gospodarstwie.

Warto pomyśleć o unifikacji olejów przekładniowo hydraulicznych we wszystkich traktorach używanych w gospodarstwie.

Ułatwia to codzienną eksploatację różnych maszyn i zabezpiecza przed ewentualnymi konsekwencjami mieszania się różnych olejów.

 

FILM: Automaty w parku maszynowym Riela Polska

 

Oszczędność dzięki oryginalnym częściom

 

Przy wymianie części, w tym eksploatacyjnych, zawsze rodzi się pytanie: używać oryginał czy zamiennik? Prawidłowa i regularna konserwacja maszyny poprzez wymianę olejów i filtrów jest najtańszą metodą zapobiegania awariom maszyny, pozwala utrzymać stan techniczny na wysokim poziomie.

Przy wymianie oleju i filtrów można:

  • wcześniej wychwycić wycieki oleju i zbadać stan maszyny;
  • poznać kondycję urządzeń współpracujących z traktorem i profil obciążenia maszyny;
  • ocenić prawidłowe użytkowanie maszyny.

 

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na rosnącą świadomość w zakresie ochrony środowiska. Zlecając wykonanie wymiany oleju i filtrów autoryzowanemu serwisowi mamy pewność, iż zużyte filtry i olej zostaną prawidłowo zutylizowane.

Konserwacja zlecana autoryzowanemu serwisowi lub zakup materiałów oryginalnych budują historię serwisową maszyny. To są konkretne korzyści, np.:

  • gwarancja na wykonane czynności serwisowe,
  • możliwość zawarcia umowy serwisowej pozwala obniżyć finalne koszty konserwacji,
  • wiarygodność klienta w oczach serwisu może zaprocentować w przypadku wezwania pomocy do nagłych awarii, np. w żniwa.

Na koniec dodajmy, że rekomendacje dotyczące wykonania konserwacji danej maszyny znajdują się w instrukcji obsługi. Wydaje się to oczywiste. Ale niestety, mało kto czyta instrukcję…, dlatego właściciele maszyn mogą znaleźć wiele ciekawych porad rejestrując się na platformie internetowej, np. Claas connect – jeśli masz sprzęt tej marki.

 

Opr. na podstawie materiałów prasowych Claas

 

 

Twarda nakładka uprawowa Marathon Edge Väderstad: coś na ekoschematy

Redakcja Agrokonsument.pl
Serwis Agrokonsument.pl specjalizuje się w treściach kierowanych dla konsumentów i branży agro. Polityka rolna, bezpieczeństwo żywności, ubezpieczenia, prawo.
przeczytaj inne artykuły tego autora
Wydrukuj
PILNE !
Zobacz podobne:

Inni przeczytali również: