Model ciągnika Xerion 12.650 nagrodzono Złotym Medalem MTP w styczniu 2025 w Poznaniu. To na przykładzie tej maszyny zainaugurowano także główny wykład o autonomice maszyn podczas „Event Agro-Premiery 2025 Kierunek rolnictwo 5.0” – pierwszego w kraju dwudniowego konferencyjnego wydarzenia, poświęconemu rolnictwu precyzyjnemu.
Kluczowym prezenterem zaproszonym specjalnie na tą okoliczność był Steffan Kurtz, Global Product Team Manager – Large Tractors. Jest on odpowiedzialny za rozwój autonomicznych ciągników największej mocy w Claas.
Jego wystąpienie z angielskiego ze swadą tłumaczył Krzysztof Gomolla, Product Manager Claas Polska.
Przytaczamy najciekawsze tezy tego nietuzinkowego wykładu. Przed jakimi wyzwaniami stają konstruktorzy zrobotyzowanych pojazdów samobieżnych CLAAS, wyznaczając nowe kierunki rozwoju maszyn rolnictwa 5.0?
– Czy zdajemy sobie sprawę, z jaką ilością danych przychodzi się nam zmierzyć na co dzień w gospodarstwie? Weźmy na przykład samą produkcję roślinną: to agrotechnika gleby, nawożenie, ochrona, zbiór. Do tego mapy aplikacyjne, mapy plonowania, nawadnianie, przebieg pogody itp. Współczesna technika pozwala nie tylko gromadzić te dane, ale także przetwarzać je dla podejmowania optymalnych decyzji. Dane muszą być na tyle uniwersalne, by mogły być wymieniane i czytane pomiędzy urządzeniami różnych producentów – zagaił Steffan Kurtz, stając z mikrofonem na czerwonej scenie podczas Event Agro-Premiery.
Dziś, dzięki technologii rolnictwa 4.0 możemy wybrać głębokość analityki danych. To od rolnika zależy, czy zechce używać maszyny jeszcze lepiej: dla lepszego plonu, dla ochrony gleby i środowiska.
Kluczową maszyną w każdym gospodarstwie jest ciągnik. To wyjątkowo wszechstronny pomocnik. Najnowszy Xerion na podwoziu gąsienicowym stworzono jednak głównie po to, aby wykonywać prace związane z uprawą gleby.
Oczywiście – nikt nie zabroni rolnikowi spędzania godzin za kierownicą swej maszyny na ukochanej ojcowiźnie. Ale jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w dużych gospodarstwach pracować trzeba na roli tygodniami non-stop, to każdy człowiek – mając wybór – w końcu postawi na wygodę.
– Systematyczna obróbka każdego metra gleby w orce, podorywce, mieszaniu resztek pożniwnych, bronowaniu czy jeździe siewnikiem lub agregatem uprawowo-siewnym – to prace mozolne, ale proste. Ale właśnie dlatego idealnie nadają się do tego, aby mogły być wykonane automatyczne przez maszynę-robota. I na tym skupiamy się, projektując autonomiczne ciągniki – podkreślił Kurtz.
Za automatyzacją prac w rolnictwie przemawiają argumenty:
Kontraktacje rolnicze: zboża, oleiste, białkowe. Czego szuka rynek światowy?
Zdaniem Steffana Kurtza, konstruktorzy maszyn autonomicznych stoją przed wieloma dylematami. Jednym w nich jest to, czy budować maszynę-robota o nowej architekturze karoserii, czy raczej modyfikować już istniejące maszyny z kabiną?
Te ostatnie w pewnych warunkach mogłyby pracować jako automaty, a w razie potrzeby mogą być wykorzystane jako klasyczny ciągnik. W obecnym stanie prawnym, w Europie i Polsce ciągniki nie mogą przemieszczać się autonomicznie po drogach publicznych.
Nawet pojazdy osobowe, np. Tesla, wymagają obecności kierowcy przed kierownicą, choć swymi automatycznymi rozwiązaniami wspomagają go w podróży.
— Dlatego naszym zdaniem, w rolnictwie autonomicznym praca operatora sprowadzi się na razie do roli logistyka maszyn. Jego misją będzie tak zaplanować dzień i zadania dla podległych mu ciągników autonomicznych, by wykonały one pracę jak najlepiej – powiedział ekspert Claas.
Trafiła kosa na Kamień. Śląski. Jubileuszowa konferencja Agrocom
Inżynierowie zajmujący się opracowaniem schematów działania inteligentnych maszyn opracowali sześć poziomów definiujących stopień automatyzacji:
– Pojazdy Tesli działają na poziomie 2. My w rolnictwie na polach możemy pozwolić sobie na testowanie poziomów 3 i 4. Dla poziomu 3, operator dostarcza maszynę na pole i zostaje w kabinie. Z centrali – od szefa gospodarstwa – otrzymuje przygotowaną już misję: plan pracy. Kierowca nie musi w żaden sposób tej pracy przygotowywać, jedynie jest obserwatorem, który pilnuje, czy na pewno wszystko będzie właściwie wykonane – podkreślił Kurtz.
W poziomie 4 operator dostarcza maszynę na pole. Uruchamia z tabletu autonomiczny ciągnik, który wykonuje dalej zlecone zadanie. Maszyna porusza się sama po polu. Dzięki czujnikom reaguje na wszystkie niebezpieczne sytuacje. Operator jest niepotrzebny – może zająć się uruchomieniem kolejnej autonomicznej maszyny na innym polu. – Czyż to nie interesujące rozwiązanie przy chronicznym braku rąk do pracy w rolnictwie? – retorycznie pytał Kurtz.
W programowaniu misji autonomicznych maszyn rolniczych wyróżnia się dwie grupy przeszkód:
Autonomiczny Xerion wyposażony jest w czujniki laserowe LIDAR, radary do pomiaru odległości od obiektów oraz kamery cyfrowe, wszystkie one są oczywiście umiejscowione w konkretnych punktach na karoserii. Można więc powiedzieć, że maszyna „widzi” wszystko 360 stopni wokół maszyny.
Przy pojawieniu się przeszkody podczas pracy na poziomie 3, system powiadamia operatora obecnego w kabinie. Wtedy człowiek przejmuje sterowanie.
Na uruchomionym poziomie 4 maszyna zdana jest sama na siebie, gdyż porusza się bez operatora w kabinie. Ciągnik przy pomocy czujników wykrywa przeszkodę i zatrzymuje się. Może prosić zdalnie o decyzję operatora.
Jest też możliwość wykorzystania AI do ominięcia przeszkody – ciągnik swymi czujnikami potwierdzi przeszkodę, zapisze ją w pamięci i ominie – modyfikując trasę i kontynuując zadanie.
Czy będą dotacje dla rolników? Skąd pieniądze na rolnictwo 4.0?
Czy autonomiczna maszyna może „uciec” z pola i narobić szkód u sąsiada? Czy jest podatna na cyberatak i kradzież? CLAAS przewidział te zagrożenia i opracował następujące zabezpieczenia:
– A jeżeli złodziejaszkowi udałoby się wspiąć na Xeriona i zdemontować najcenniejsze sensory LIDAR, nie będzie mieć z nich żadnego pożytku. Są one zaprogramowane pod software konkretnego ciągnika i poza nim nie działają. To nie są rozwiązanie typu plug & play, jak technologia GPS – uspokoił słuchaczy Steffan Kurtz.
Opr. na podst. materiałów prasowych Claas